We nemen je mee in enkele zaken die ons opvielen naar aanleiding van de gepresenteerde cijfers afgelopen week.
De afgelopen week zagen we een aantal bedrijfsresultaten voorbij komen. De week werd echter natuurlijk gedomineerd door Black Friday, waarbij de zorgen over de nieuwe delta variant van het Corona virus voor veel zorgen en daarmee een rode beursdag zorgde. Dat neemt echter niet weg dat enkele bedrijven hun cijfers gepresenteerd hebben, die wij interessant genoeg vonden om onder de loep te nemen.
Naspers en Prosus
Deze pakken we even samen, vanwege het verwantschap tussen de twee bedrijven. Naspers rapporteerde dat de winst over het eerste half jaar met 11% steeg, vanwege het belang van 29% in het Chinese Tencent. Naspers is het grootste bedrijf van Zuid-Afrika, gemeten naar marktwaarde. Het heeft haar internationale belangen, waaronder Het belang in Tencent, ondergebracht in het op Amsterdam genoteerde Prosus. Vorige week meldde Prosus al dat het een belang van 2% van Tencent had verkocht, met als doel te herinvesteren.
In het afgelopen half jaar nam de omzet uit e-commerce toe met 53% tot 4,2 miljard USD. De waarde van de e-commerce portefeuille steeg daarbij naar 50 miljard USD. Bij de Food divisie steeg de omzet met 86% tot 1,3 miljard USD. Bij de afdeling Payments & Fintech kende het bedrijf een omzetgroei van 44% tot 359 miljoen USD. De omzet uit de tak van Classifieds verdubbelde zelfs, en kwam uit op 1,3 miljard USD.
Het aandeel Prosus daalde afgelopen week met 8,07%.
Zoom Video Communications Inc
Nadere toelichting over de activiteiten van Zoom lijkt ons onnodig, gezien de bekendheid en het succes die het verworven heeft gedurende de pandemie. Pre Corona noteerde het aandeel regelmatig in een range tussen de 60-80 USD, tijdens de eerste golven van Corona knalde het ruim voorbij de 550 USD. Daarna kwam het klad erin, we vonden onze weg in het nieuwe normaal. Het gebruik van videoconferentie tooling werd nog steeds volop gebruikt, maar werd minder een absolute must. In de cijfers die gepresenteerd werden was dat ook terug te zien. Ze vielen tegen, analisten verlaagden koersdoelen en pasten adviezen aan. Maar daar was Cathie Wood. Zij pikte het aandeel juist op, deze week, ze nam positie in met ARK invest. Aan het einde van de week steeg het aandeel zelfs weer even, de Zuid-Afrikaanse delta variant doet ons waarschijnlijk weer meer thuis zitten, en meer gebruik maken van onder andere Zoom. Het was al met al een volatiele week voor Zoom. Aan het eind van de week noteerde het aandeel 15,79% lager dan de week ervoor.
Movado Group Inc
Movado is niet direct een enorm klinkende naam die veel belletjes zal doen laten rinkelen, maar je zal hun producten ongetwijfeld kennen. Het is een Amerikaans bedrijf dat horloges produceert, voor onder andere HUGO BOSS, Tommy Hilfiger, Lacoste, en Scuderia Ferrari. De cijfers die ze presenteerden over het afgelopen kwartaal waren enorm goed, het betekende een nieuw record voor het bedrijf. De verkopen stegen met 28,2%, de operationele inkomsten lagen zelfs 80% hoger dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat daarbij ook nog eens de outlook voor het gehele financiële jaar verhoogd werd, was de kers op de taart. Het overtrof de verwachtingen ruimschoots, afgelopen week noteerde Movado een plus van 16,16%. Ter aanvulling van dit mooie weekresultaat, de YTD cijfers zijn al helemaal om je vingers bij af te likken. Sinds 1 januari van dit jaar staat er een plus van 171,16% op de borden.
Rémy Cointreau
Op een zaterdagavond is het ons inziens prima geoorloofd om een aangename alcoholische versnapering in te schenken. De kans bestaat daarbij dat je op een van de dranken van er Rémy Cointreau groep uitkomt. Dubbele reden om te proosten, als je kijkt naar de resultaten van zowel het afgelopen kwartaal, als de reactie op de beurs. Ook hier werd de outlook verhoogd, het concern had zelf ook niet verwacht dat de verkopen zo goed zouden zijn. De stijging was met name toe te schrijven aan de verkoop van cognac in China, de VS, en Europa. Vooral China, gedreven door het succes van ‘singles day’ (een soort Black Friday voor alleenstaanden), zorgde voor een forse omzetstijging. Het resultaat was dat het aandeel een nieuwe ‘all time high’ aantikte. De afgelopen week noteerde het een mooi afgeronde 10% in de plus.
Pinduoduo
Het Chinese e-commerce bedrijf Pinduoduo kende een lastige week. De cijfers werden gepubliceerd en deze stelden teleur, de targets werden gemist. Daarbij meldde het management dat het de komende periode minder zal investeren in verkoop en marketing, en meer in research en development. De cijfers en de toelichting daarop viel samen met het slechte Corona nieuws, wat de gehele markt deed dalen. Voor Pinduoduo betekende dit een weekverlies van 20,11%.
- - -
Disclaimer
Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.
Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.
Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.