Profiel: Tesla

Wordt de weg omhoog weer gevonden of kennen we nieuwe dieptepunten?

Het aandeel Tesla is dit jaar met meer dan 40 procent gezakt, in lijn met andere hoog gewaardeerde tech-aandelen. De marktkapitalisatie stond even boven de 1 biljoen dollar, maar is inmiddels teruggevallen naar 700 miljard dollar. In februari 2009, 16 maanden voor de beursgang, verkocht Tesla haar eerste auto, de Roadster. Op de eerste dag van de IPO (geprijsd op 17 dollar per aandeel, de eerste auto-IPO sinds Ford in 1956) sloot het aandeel 40 procent hoger, maar 8 dagen later noteerde het aandeel beneden de emissieprijs. Lange tijd was Tesla het meest geshorte aandeel in de Verenigde Staten, maar de shortsellers bleven geld verliezen op deze positie. Verschillende keren leek het bedrijf voor de rand van de afgrond te staan, maar mede dankzij de hoge aandelenkoers kon het bedrijf zich blijven financieren.

FTj8Kl4XsAAbei_

Tesla is een typisch voorbeeld van een narratief, een verhaal waarmee iets kan worden gerealiseerd zonder dat het daarvoor uberhaupt iets bestond. Dat is het essentiële verschil waarin mensen zich onderscheiden van dieren: de mogelijk om iets te verbeelden en mensen met dat verhaal overtuigen om het te realiseren.  Veel rechttoe-rechtaan-analisten kunnen hier moeilijk mee omgaan. Die bleven Tesla maar vergelijken met de fossiele concurrentie. Op een gegeven moment was de marktkapitalisatie van Tesla groter dan alle autobedrijven bij elkaar, terwijl Tesla maar een fractie van het aantal auto’s verkocht. Fundamenteel was er in die tijd weinig chocola van te maken.

FT_KGBHXwAAzQv9

Nu het aandeel is afgekomen kunnen de vele Tesla-haters hun gelijk halen. Toch gaat het operationeel eigenlijk beter dan ooit met Tesla. Het aantal orders voor nieuwe Tesla’s blijft maar stijgen en ondanks de bijgebouwde gigafactories kan Tesla de vraag niet aan. Opvallend zijn de extreem hoge winstmarges die Tesla weet te realiseren, daarin wordt het bedrijf eigenlijk alleen verslagen door Ferrari. Een brutomarge van meer dan 30 procent in de auto-industrie is ongekend. Tesla heeft op verschillende onderdelen een grote voorsprong op de concurrentie. Veruit het belangrijkste (en duurste) onderdeel van een elektrische auto is de batterij en daarmee loopt Tesla jaren vooruit op de concurrentie. Ook op het gebied van autonoom rijden – de eeuwige belofte van Elon Musk – is het bedrijf veel verder dan concurrenten. Belangrijk voordeel in deze tijd van leveringsproblemen is ook de verticale integratie van semiconductors, batterijen en software, waardoor Tesla wel kan blijven leveren. Wel is Tesla niet langer de enige producent van elektrische auto’s.

FPhisd2XIAExi0i

FPL5pQUWQAUj33HUBS heeft afgelopen week geadviseerd om het aandeel te kopen. Volgens UBS zal Tesla de grootste autoproducent ter wereld zijn in 2030 met een marktaandeel op de markt voor elektrische auto’s van ongeveer 20 procent. Op korte termijn staat het aandeel onder druk door het sluiten van de fabriek in Shanghai als gevolg van de lockdowns. Dat betekent dat de cijfers over het tweede kwartaal slechter zullen zijn dan verwacht, maar volgens UBS is dat voldoende in de koers verdisconteerd. UBS rekent verder op katalysatoren zoals een volledige Full Self Driving (FSD) – auto op afzienbare termijn. Ook zal Tesla profiteren van een snelle leercurve in fabrieken in Berlijn en Austin. Volgend jaar komt bovendien de Cybertruck, een concurrent van de Ford F150, de bestverkochte auto in de Verenigde Staten. Een deel van de koersdruk bij Tesla is volgens UBS ook te verklaren door de deal met Twitter, maar dit is per definitie een tijdelijk effect. Als koersdoel hanteert UBS een prijs van 1.100 dollar. Het aandeel wordt nu verhandeld op 27 keer de winst 2025, met een aanzienlijk groeipotentieel in de jaren daarna.

FU3F1GhagAA5mJk

In een dalende aandelenmarkt worden steeds meer aantrekkelijk gewaardeerde aandelen zichtbaar. Helaas hebben analisten altijd een evenwichtskoers in gedachten en de beurs overdrijft nu eenmaal, zowel naar boven en ook naar beneden. Verder is het moeilijk voor te stellen dat het aandeel Tesla stijgt, terwijl de rest van de markt daalt. Daarvoor is dan wel een technologische doorbraak voor vereist. Het percentage short-sellers is aanmerkelijk gedaald. Eigenlijk is alleen nog Bill Gates over. Op de huidige koers heeft Gates ongeveer 1,5 tot 2 miljard dollar nodig om die short-positie te dekken. Vorige maand verloor Tesla haar positie in de S&P 500 ESG index, dat terwijl Exxon Mobil wel onderdeel blijft van deze index. De beweging heeft het imago van duurzaam beleggen meer kwaad dan goed gedaan. Het heeft vooral het integriteitsoordeel van het brede publiek voor Standard & Poor’s geen goed gedaan. Een van de redenen dat Tesla geen duurzaam bedrijf meer is volgens S&P, is dat er doden zijn gevallen met het testen van autonoom rijden. Waarschijnlijk vergeet S&P dat er duizenden levens gespaard kunnen worden als elke auto nu al autonoom zou rijden. Dat is overigens een bekend probleem bij ESG, het feit dat de nadruk vooral ligt op negatieve impact en niet op positieve impact. Ook in ESG speelt carrièrerisico een grote rol.

FU6PFbcX0AUHK7y

Vorige week vrijdag werd nabeurs bekend dat Tesla haar aandelen wil splitsen (de vorige splitsing was in 2020) Voor één bestaand aandeel krijgt de belegger drie nieuwe aandelen. Elke werknemer bij Tesla krijgt aandelen en met drie keer zo veel aandelen verbetert de verhandelbaarheid en de mogelijkheid om meer mensen te werven. Ook werd vrijdag bekend dat Larry Ellison inmiddels 1,5 procent van de aandelen Tesla bezit. Musk heeft zelf 23,5 procent van de aandelen, Vanguard (als indexfonds) 6 procent.

Via: Auréus

- - -

Disclaimer

Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.

Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.

Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.