FANG faalt

Big tech krijgt forse klappen de laatste tijd en stelt teleur.

FANG is het acroniem voor Facebook, Amazon, Netflix en Google en staat symbool voor BIG Tech-bedrijven in de Verenigde Staten. Inmiddels is Google genoteerd als Alphabet en heeft Facebook haar naam gewijzigd in Meta. In plaats van de A van Amazon werd daar ook wel de A van Apple aan toegevoegd (FAANG) en toen iemand er achter kwam dat Netflix eigenlijk te klein was om als Big Tech te bestempelen, kwam Microsoft daarvoor in de plaats (FAAMG). Natuurlijk komt er dan een ETF op zo’n acroniem, want er zijn meer ETFs dan er individuele beleggingen zijn. Maar ETFs hebben liever geen geconcentreerde posities, dus werden het er tien. Naast Facebook, Apple, Amazon, Netflix en Google kwamen er vijf actief verhandelde aandelen bij: Alibaba, Baidu, Nvidia, Tesla en Twitter. Deze tien bedrijven staan dit jaar al weer 28 procent (in dollar) lager.

Schermafbeelding 2022-04-24 om 14.10.23

FANG-bedrijven zijn zwaargewichten in de index. De gemiddelde index lijkt door deze BIG-Tech bedrijven op een Barbell-strategie (volledige uitleg) waarbij aan de linkerkant het gewicht van de Zombiebedrijven de ongeveer even zware FANG-bedrijven aan de rechterkant in evenwicht houden.

Screen-Shot-2020-07-27-at-1.43.26-PM

FANG-bedrijven waren in 2020 verantwoordelijk voor het overgrote deel van het rendement op de S&P 500. Op een gegeven moment stond FANG met 35 procent in de plus en de overige 495 bedrijven in de index in de min. Dat komt ook omdat de FANG-aandelen de ideale online aandelen waren, aandelen die profiteerden van de coronacrisis.

Share-of-U.S.-Zombie-Companies

FANG is waarschijnlijk het verre perspectief wat beleggers tijdens de dotcombubble al zagen, alleen werd het pas mogelijk met de komst van de iPhone in 2007. Zonder de iPhone waren Facebook, Amazon, Netflix en Google nooit zo groot geworden. Verschil met de Dotcomzeepbel is wel dat bij Big Tech het geld eruit spuit. Dat terwijl veel van de diensten toch aan de man worden gebracht als gratis.

digital-advertising-revenue-facebook-google

Maar niets is echt gratis en dat blijkt ook wel dat Google en Facebook samen inmiddels meer dan de helft van de online advertentiemarkt verdelen. Zo’n duopolie vraagt om een reactie van de autoriteiten. De Amerikanen zijn meestal wel in staat om dergelijke marktmacht te doorbreken. Dat lukte onder andere met het opknippen van Standard Oil en het afsplitsen van de baby Bells van AT&T. Voor beleggers hoeft dat geen slechte oplossing te zijn. Rockefeller verdiende zijn vermogen vooral na het opsplitsen van Standard Oil.

FAAMG-Bubble

Toch waren zowel de Chinese leiders als de Europese Commissie de Amerikanen voor. In China was dat te danken aan Jack Ma, die het tijd vond om het politbureau en plein public in het hemd te zetten. Daarna volgden maatregelen om de macht van de Chinese Big Tech bedrijven in te perken. De analyse die de communisten hadden gemaakt was niet eens zo gek. De opkomst van deze grote bedrijven met zo’n grote macht zorgde voor een polarisatie in de samenleving. Veel extreem rijken en een relatief grote onderklasse. Big Tech is ook uitstekend in staat om de middenklasse (de kleinere bedrijfjes) te vernietigen en op het moment dat de middenklasse het loodje legt, komt het populisme op. De middenklasse is het cement van de samenleving en zorgt voor stabiliteit (in de Chinese vertaling: dat de roergangers in Peking aan de macht blijven). Technologie is volgens Xi dan ook één van de belangrijkste verklaringen voor de nu zo scheve verdeling van de welvaart in de wereld, deels in inkomen, maar vooral in rijkdom. Xi Jinping probeert het op te lossen door een olijfvormige samenleving te creëren, met weinig rijken en ook met weinig armen, maar met een grote olijfvormige middenklasse. Ook Europa is het gewend om tech-bedrijven aan te pakken, maar meestal is de doorlooptijd zo lang dat deze door de technologie alweer is ingehaald, maar recent heeft de commissie enkele maatregelen aangekondigd die Big-Tech bedrijven wel pijn zullen doen.

cp_olive2

Afgelopen week stelden Netflix en Google de beleggers teleur. Komende week is het de beurt aan Amazon en Apple. Parallel aan dit Big-Tech universum bestaat ook nog de groep niet-winstgevende techbedrijven waarvan het gewicht in snel tempo kleiner wordt. Dan zijn er nog de veelbelovende SaaS-bedrijven die met het lucratieve abonnementsmodel sterk kunnen groeien. Het is niet eens zozeer de kwaliteit van het bedrijf, maar vooral de waardering die bij een oplopende rente en de wegebbende liquiditeit grote gevolgen kan hebben. Datzelfde is ook het geval bij enkele Big-Tech-bedrijven. Opeens lijkt iedereen op zoek naar de volgende Google, Microsoft of Apple, maar de kans is groot dat die voortkomt uit Google, Microsoft of Apple.

Via: Auréus

- - -

Disclaimer

Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.

Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.

Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.