Onze flop 5 voor 2022

Naast de obligatoire top 5 voor 2022, delen we nu graag onze flop 5. Welke beleggingen zou je beter kunnen vermijden in 2022? Je vindt onze insteek hier.

De afgelopen dagen waren we in feeststemming, kerstmis, einde jaar, leuke en gezellige dagen vol positiviteit. Maar vandaag is het 1 januari, waarbij de kans aanwezig is dat je een flinke kater hebt en met beide benen weer op de grond gezet bent. Een mooi moment om eens kritisch te kijken naar een aantal beleggingen, nietwaar?

Bitcoin

We vallen meteen met de deur in huis, onze meest controversiële belegging uit onderstaand lijstje. Waarom wij denken dat Bitcoin in 2022 stevige dalingen zal kennen en een lagere koers zal hebben dan nu? Daar gaan we:

  • ESG rating. De carbon footprint van Bitcoin ziet er niet goed uit, ondanks dat bedrijven zich bezighouden om op een groene manier Bitcoin te minen. Het vreet nu eenmaal energie, groen of niet. Institutionele beleggers moeten (verplicht) rekening houden met het milieuonvriendelijke karakter van deze cryptocurrency, posities kunnen hierdoor afgebouwd worden.
  • Inflatie zal stabiliseren, afkoelen tot ‘normalere’ waarden. De stimulans om uitvlucht te zoeken in Bitcoin zal daardoor afnemen.
  • Toezichthouders van verschillende landen storen zich al langere tijd aan het matige inzicht wat zij hebben in digitale valuta, of het gebrek aan middelen om verdachte personen aan te pakken. De messen zijn al eerder geslepen, in 2022 verwachten wij hier aanvullende maatregelen op.
  • Geduld. We hebben het nu over institutionele beleggers en toezichthouders gehad, maar een zeer groot gedeelte van de investeerders in de koning der cryptocurrencies komt uit de retail hoek. En daar is geduld een belangrijk aspect. Bij zowel AMC als GameStop, waar ook voornamelijk retail beleggers de markt domineren, raakte het geduld op. Na de enorme pieken volgden dalingen, om nu al enige tijd in een licht dalende trend te blijven hangen. Where Lambo?

Tesla

Geen Lambo, maar Tesla. Op veel vlakken nog sneller ook, maar dit terzijde. We gaan het over het aandeel hebben. Wij denken dat Tesla in 2022 flink lager zal eindigen dan waar het in januari op zal starten. De redenen?

  • Waardering. Tesla is meer waard dan Toyota, Ford, of de Volkswagen Groep. Tezamen. De marktwaardering is veel vaker, hetzelfde geldt voor de K/W verhouding. Bij Tesla is dit een enthousiaste 352, bij de eerder genoemde fabrikanten varieert dit tussen de 5 en de 30. Tesla verkoopt daarbij slechts een fractie van de auto’s die de gevestigde orde jaarlijks weg weet te zetten.
  • Concurrentie. Tesla moet het nu van de volumemodellen hebben, de Model 3 en Model Y. De Model S en Model X zijn ondanks een recente facelift van de S geen pottenbrekers meer. De concurrentie van de Model 3 en Model Y neemt echter fors toe vanuit Europese (BMW i4, IX, Volkswagen ID.4 familie, Mercedes ‘EQ’ modellen) en Aziatische (KIA, Hyundai, NIO, Xpeng) hoek. Dit gaat Tesla raken, de bestellingen van de Model 3 en Model Y zullen afnemen, sales zullen tegenvallen.
  • Pijplijn. De Cybertruck is meermaals vertraagd, dit terwijl er ruim 1,25 miljoen units via een pre-order reeds besteld zijn. Dit vertegenwoordigt miljarden dollars. Ook hier zit de concurrentie niet stil, Ford heeft haar elektrische F-150 geïntroduceerd, Rivian komt op stoom, en GM komt in 2022 met een elektrische Hummer. Dit terwijl de Cybertruck pas eind 2022 verwacht wordt. Áls deze niet verder vertraagd natuurlijk.
  • CO2 credits. Voorheen wist Tesla veel omzet te genereren vanuit de verkoop van CO2 credits. Autofabrikanten hebben strenge richtlijnen voor maximale CO2 uitstoot. De gevestigde orde wist dit lange tijd niet te halen, het modellenaanbod stootte teveel uit, ter compensatie moesten CO2 credits ingekocht worden. Tesla verkocht alleen maar modellen met 0,0 uitstoot, waardoor het een overschot aan credits had. Met de vergroening van de concurrentie valt ook de behoefte aan compensatie weg. Minder inkomsten.

Galapagos

Langere tijd was dit biotech bedrijf uit Mechelen de parel op zowel de Amsterdamse als Brusselse beurs. Maar het viel van haar voetstuk, het kreeg geen goedkeuring van de FDA voor verkoop van haar vlaggenschip filgotinib in Amerika. Het partnership met het Amerikaanse Gilead werd beëindigd, de koers zakte ineen. Waar het in Q1 van 2020 nog bijna 250 euro noteerde, moet het nu met een koers van 49,10 euro doen. Het afgelopen jaar zagen we voortzetting van de dalende trend, het aandeel verloor net geen 40%. De redenen waarom wij denken dat 2022 niet veel beter gaat zijn:

  • De positie waarin Galapgos zich bevindt is op zijn minst opvallend te noemen; het heeft bijna 5 miljard euro aan cash op de balans staan, terwijl het op de beurs ‘maar’ net iets meer dan 3 miljard euro waard is.
  • Waarom hier geen partij op springt om de boel op te kopen, te splitsen, te verkopen, en te cashen? Omdat het eerder genoemde Gilead nog een strategische vinger in de pap heeft en de boel hierin kan blokkeren. Het is hierdoor minder aantrekkelijk voor overnames.
  • Het geld vliegt momenteel de deur uit, het heeft een hoge cash burn rate. Zonder (veel) nieuwe inkomsten ziet dit er weinig veelbelovend uit.
  • Om die nieuwe inkomsten te genereren heb je een goedgevulde pijplijn nodig, iets wat we onvoldoende zien bij Galapagos. Bijna alle ontwikkelingen zitten nog maar in de eerste ontwikkelfase, zoals hieronder te zien is:

TUI

Met de benaming ‘reisbureau’ zou je het Duitse TUI stevig tekort doen. Ze hebben hun eigen vloot aan vliegtuigen, aan cruiseschepen, en hotels. Oh, en natuurlijk ook reisbureaus. Al deze activiteiten hebben het enorm zwaar gehad de afgelopen twee jaar, sinds de uitbraak van de corona pandemie. Toch verloor het aandeel ‘maar’ ongeveer 60%. De reden ligt in opportunisme en financiële reddingsboeien die toegeworpen werden. Het afgelopen jaar verloor het slechts 5%, wij denken dat 2022 geen top jaar gaat worden voor TUI om de volgende redenen:

  • Kijkend naar andere landen, die vooruitlopen op de rest van de wereld in hun corona aanpak, dan zien we dat de progressieve aanpak van bijvoorbeeld Israel er niet voor zorgt dat het land uit de ellende is. Waar wij hier bezig zijn met derde vaccinatie, is Israel al aan de vierde prik toe. Dit geeft weinig hoop voor de rest van de wereld om het lamleggende virus de kop in te drukken. TUI zal daar financieel nadeel van ondervinden.
  • Vanwege de sterke afhankelijkheid van de situatie van onze wereldgezondheid, zien we ook een erg sterk volatiel karakter terug in het aandeel. Het reageert bijzonder hard op alle berichtgeving rondom de ontwikkeling van het virus. Volatiele aandelen zijn geen rustige, veilige belegging voor de lange termijn. Een goede reden om er van weg te blijven.
  • De financiële positie van TUI is niet zozeer slecht te noemen. Echter, zonder inkomsten vaart niemand wel, ook TUI niet. Het gebrek aan deze inkomsten houdt het bedrijf in een houdgreep. Het is aan het overleven en staat stil in haar ontwikkeling. Er is te weinig ruimte voor innovatie, te weinig ruimte voor research en development, wellicht zelfs voor onderhoud. Daarbij, als de financiële positie verslechterd en er zou kapitaal opgehaald moeten worden, dan gebeurt dit veelal op een manier die een nadelig effect kan hebben op de huidige aandeelhouders.
  • Voor wat het waard is, de consensus van analisten is over het algemeen niet erg positief over TUI. Het meerendeel is een ‘houden’ advies, op de voet gevolgd door een ‘verkopen’ advies. Het gemiddelde koersdoel van 2,48 euro ligt daarbij ook lager dan de huidige koers van 2,70 euro. Uiteraard vaar je je eigen koers, gebaseerd op je eigen research, maar toch. Als de algemene stemming niet positief is zal dat ook niet direct leiden tot een enorme koopdrang.

Nota bene; de bovenstaande argumenten gaan op voor TUI, maar zijn ook van toepassing op andere typische aandelen die negatief effect ervaren van het corona virus. Denk daarbij aan airlines, autoverhuurbedrijven, Pierre et Vacances, Carnival Corp, et cetera.

Rivian Automotive

Voor wie Rivian niet kent, het is net als Tesla een autofabrikant die zich puur richt op het in elkaar schroeven van elektrische voertuigen. Tesla richtte zich de eerste jaren op image building modellen (Roadster, Model S, en Model X) en pas later op volumemodellen (Model 3 en Model Y). De aanpak van Rivian is anders, zij richten zich direct op de in de VS erg populaire pickup trucks en SUV’s. Waarom het dan toch niet het aandeel de lucht in zal doen knallen?

  • Dat heeft het al gedaan, de lucht in knallen. Sinds de IPO van mid november begon het aandeel aan een flinke klim, tot aan maar liefst 179 USD. Dit terwijl de introductieprijs op 78 USD lag en het aandeel opende rond de 100 USD. Na een dollemansrit draait het nu weer wat rond diezelfde 100 USD heen. Het lijkt daarbij nog erg zoekende.
  • Ook hier gaan we het weer over de waardering hebben. Met een market cap van ruim 93 miljard USD is het meer waard dan BMW, Ford, Renault, of Stellantis. Waar deze fabrikanten miljoenen auto’s op de weg zetten, blijft de teller bij Rivian steken op nog geen 200 units dit jaar.
  • Voor 2022 worden er uiteraard meer leveringen verwacht, onder andere de 10.000 elektrische bestelwagens voor een van de belangrijkste aandeelhouders, Amazon. Goed nieuws, zou je zeggen. Dat is het uiteraard ook, ware het niet dat Rivian kampt met vertragingen en productieproblemen. Dat zal drukken op de cijfers en niet stroken met de huidige (zeer hoge) verwachtingen.
  • De productiecapaciteit volgens Rivian zal in 2022 liggen op 150.000 units, met een gemiddelde prijs van nog geen 70.000 USD. Dat zou een omzet van 10 miljard USD betekenen. De market cap strookt hier moeizaam mee, maar daar hebben we het al over gehad. Wat belangrijker is, die 150.000 units gaan naar alle waarschijnlijkheid het bedrijf nog niet winstgevend maken. Auto’s produceren kost geld. Tesla draaide pas break even in 2018, toen het 245.000 auto’s afleverde. Het jaar 2022 zal dan ook (sterk) verlieslatend zijn voor Rivian, áls die 150.000 stuks al gehaald worden. Wij vermoeden dat berichtgeving hieromtrent negatief ontvangen zal worden.

- - -

Disclaimer

Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.

Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.

Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.