Om de momenteel moeilijke fase voor de auto-industrie door te komen, wil de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s en Tesla-concurrent Rivian zich opnieuw organiseren en wendbaarder worden.
Zoals TheStreet meldt, onder verwijzing naar een interne memo van Rivian CEO RJ Scaringe aan de werknemers van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s, is het bedrijf bezig met het initiëren van een uitgebreide herstructurering om flexibeler te worden en zo de huidige moeilijke fase voor de wereldeconomie door te komen, die ook de auto-industrie treft.
“Zoals besproken in recente meetings, hebben we eraan gewerkt om ons bedrijf te concentreren om het veranderende economische landschap voor te blijven”, zegt Scaringe. “We zijn financieel goed gepositioneerd en onze vooruitzichten blijven sterk, maar om onze doelen volledig te bereiken, is het cruciaal dat onze strategie onze duurzame groei ondersteunt naarmate we de winstgevendheid naderen.”
Rivian wil “zo gefocust, wendbaar en efficiënt mogelijk” zijn.
Zoals The Street meldt, zei Scaringe in de memo dat het opvolgen en verbeteren van de R1T pick-up en SUV, evenals zijn elektrische bestelwagen EDP, het versnellen van de ontwikkeling van het goedkopere R2-voertuig, het verder vergroten van de go-to-market-mogelijkheden van het bedrijf, inclusief de laad- en service-infrastructuur, en het optimaliseren van de kosten en bedrijfskosten in het hele bedrijf tot de prioriteiten behoren. “Als gevolg hiervan hebben we bij Rivian wijzigingen aangebracht, waaronder het prioriteren van bepaalde programma’s (en het stoppen van sommige), het stopzetten van bepaalde instellingen buiten de productie en het introduceren van aanzienlijke kostenbesparende maatregelen om materiaalkosten en bedrijfskosten te verlagen,” zei Scaringe. Eraan toevoegend: “We zijn ook begonnen met het afstemmen van de organisatie als geheel om ervoor te zorgen dat we zo gefocust, flexibel en efficiënt mogelijk zijn. om onze prioriteiten en doelen te bereiken.”
Kostenbesparingen door ontslag
De herstructurering zal ook banen kosten, maar de Rivian CEO heeft niet gezegd hoeveel ontslagen het bedrijf van plan is door te voeren. Scaringe heeft echter beloofd dat het bedrijf “bewust” zal zijn in zijn kostenreducties. “Elke beslissing over ons team wordt geëvalueerd in termen van onze strategische prioriteiten, niet als een mechanisme om simpelweg de kosten te verlagen. Ons team zal blijven groeien om onze productieverhoging en productroadmap te ondersteunen”, aldus Scaringe. Tegelijkertijd waarschuwde de Rivian-baas volgens TheStreet ook dat het bedrijf niet “immuun” is voor de huidige neergang en “ervoor moet zorgen dat we duurzaam kunnen groeien”.
Supply chains vormen een probleem
Het bedrijf verhoogt momenteel de productiesnelheden om aan de aanzienlijke vraag te voldoen. Zoals Rivian aankondigde bij de publicatie van de resultaten van het eerste kwartaal in mei, kwam de Tesla-concurrent op 9 mei tot een aantal pre-orders van meer dan 90.000 voertuigen. En dat in een turbulente tijd voor de automarkt, waarin chips schaars zijn en de prijzen van grondstoffen als nikkel, palladium en kobalt stijgen nadat toeleveringsketens ernstig werden verstoord door de coronapandemie. “De supply chain is nog steeds de bottleneck van onze productie. Deze uitdaging heeft zich voortgezet tot in een klein handjevol technische componenten zoals halfgeleiders en enkele niet-halfgeleidercomponenten”, schreef het bedrijf in mei in zijn eerste kwartaal update aan aandeelhouders.
Pas onlangs heeft Rivian echter goed nieuws kunnen overbrengen aan beleggers, aldus TheStreet. Op 6 juli kondigde het bedrijf aan dat het in het tweede kwartaal 4.401 voertuigen had geproduceerd in zijn productiefaciliteit in Normal, Illinois, een stijging van 72,4 procent in vergelijking met het voorgaande kwartaal. Deze cijfers moeten blijven voldoen aan de verwachtingen van het bedrijf. Daarnaast ziet Rivian zichzelf nog steeds op de goede weg om de eerder afgegeven jaarlijkse productieprognose van 25.000 voertuigen te halen, zoals het bedrijf in mei in een brief aan zijn aandeelhouders stelde en dit onlangs bevestigde.
Rivian in het eerste kwartaal met miljardenverlies en hoge kasreserves
Het nettoverlies van Rivian bedroeg ongeveer $ 1,6 miljard in het eerste kwartaal van 2022, vergeleken met een verlies van $ 414 miljoen in hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s zei ook dat het vanaf 31 maart ongeveer $ 17 miljard in contanten had, en verzekerde dat dat geld voldoende zou zijn om de lancering van zijn volgende model, een goedkoper voertuig genaamd de R2, in een geplande nieuwe fabriek in Georgië in 2025 te garanderen.
Via: finanzen.net
- - -
Disclaimer
Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.
Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.
Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.