Natuurlijk deels door het marktsentiment van de technologiesector vandaag, maar dat is niet de enige reden.
Dogecoin
Het is vandaag weer een drukke dag voor Elon Musk. Sinds 11 november heeft crypto platform Binance te kampen met een issue in hun software, waardoor er tijdelijk geen onttrekkingen in Dogecoin mogelijk zijn. Musk merkte dat vandaag op en slingerde direct een tweet de wereld in, gericht aan Binance’s CEO. Hij noemde het maar ‘shady’, het zaakje zou stinken.
Al snel volgde repliek vanuit Binance, er werd gewezen op de hick up. Om de uitleg wat kracht bij te zetten verwees men naar een eerdere terugroepactie van Tesla, waarbij 12.000 auto’s terug geroepen moesten worden. Vooralsnog lijkt de kous hiermee af. Of het invloed heeft op de koers van het aandeel van Tesla? Nee, maar vermakelijk is het weer wel. Het volgende had echter wèl impact op de koers vandaag.
Positief nieuws
We beginnen positief, aangezien het aandeel na opening ook een plus van ongeveer 2% liet zien. Dat lijkt te maken te hebben met het nieuws dat de leveringen van de performance versie van de Model Y er in China aan zitten te komen. Daarvan wordt een positieve invloed op de omzetcijfers verwacht.
Aan de andere kant van de wereld kwam het nieuws naar buiten dat men op schema ligt met de bouw van de nieuwe productie faciliteit in Texas. Oplevering hiervan wordt aan het einde van dit jaar verwacht.
Negatief nieuws
De reden dat Tesla vandaag ruim meer dan 7% verliest van haar waarde ligt in de zorgen die er zijn over de Cybertruck. De elektrische pick up werd twee jaar geleden geïntroduceerd, maar is er nog steeds niet. De veelbelovende specificaties zijn onlangs afgezwakt, de oplevering is uitgesteld tot ergens laat in 2022. Dat is echter niet het grootste punt van zorg. Nee, dat is het aantal bestellingen. Naar schatting zijn er 1.270.000 Cybertrucks besteld, ter waarde van ongeveer 80 miljard USD. Dat lijkt fantastisch nieuws, maar als bedrijf moet je ze natuurlijk ook kunnen leveren. En daar wringt de schoen. Tesla heeft het afgelopen jaar ongeveer de helft van dat aantal auto’s opgeleverd, van alle modellen bij elkaar opgeteld. Het is een enorme opgave om aan die vraag te kunnen voldoen. Daarbij is het de vraag of deze 1,2 miljoen mensen nog zo lang zullen blijven wachten, of in de tussentijd zullen kiezen voor een elektrische pick up van Ford, General Motors, of Rivian.
- - -
Disclaimer
Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.
Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.
Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.