Wat bracht ons de afgelopen week?

We nemen je mee in enkele zaken die ons opvielen naar aanleiding van de gepresenteerde cijfers afgelopen week.

Omdat we ook deze week weer zeer veel cijfer publicaties zien, proberen we er weer wat meer voor je mee te nemen in dit overzicht. De ene keer doen we dat wat uitgebreider dan de andere.

Nike Inc

Nike rapporteerde maandagavond een daling van de nettowinst met 4% tot 1,4 miljard dollar voor het derde kwartaal van 2021-22, of een winst per aandeel van 0,87 dollar, ondanks een stijging van de brutomarge met 100 basispunten tot 46,6%.

De inkomsten van de leverancier van sportartikelen stegen met 5% tot 10,9 miljard dollar: bij constante wisselkoersen stegen de inkomsten met 8%, dankzij een stijging van 17% in Nike Direct-verkopen.

Nike gaf aan dat de marktvraag het aanbod van beschikbare voorraad aanzienlijk bleef overtreffen, en ziet potentie in alle geografische gebieden. Het aandeel steeg afgelopen week met 3,07%.

Pinduoduo Inc

Kort gezegd een Chinese marktplaats. Daalde afgelopen week met 1,56%. De inkomsten in het vierde kwartaal stegen met 3 procent, het gemiddeld aantal actieve gebruikers steeg met 2 procent. Kwartaalinkomsten uit online marketingdiensten namen met 19 procent toe.

Adobe Inc

Adobe presenteerde de gecorrigeerde WPA voor het eerste kwartaal 2021-22, een stijging van 7% tot 3,37 dollar, de gecorrigeerde bedrijfswinst steeg met 9% tot 1,99 miljard dollar, de omzet steeg met 9% tot 4,26 miljard dollar.

Voor het huidige kwartaal verwacht het Amerikaanse softwarebedrijf een winst per aandeel van ongeveer 3,30 dollar, met een omzet van ongeveer 4,34 miljard dollar. Het geeft aan dat het begin maart alle nieuwe verkopen van producten en diensten in Rusland en Wit-Rusland heeft opgeschort. Het aandeel daalde de afgelopen week met 4,71%.

Carnival Corp

Amerikaanse touroperator, bekend van cruises die het organiseert. Presenteerde in haar kwartaalcijfers een verlies per aandeel van 1,66 dollar. Verloor de afgelopen week 4,27%, mede door de aankondiging zich volledig uit Rusland terug te trekken.

Avantium NV

Nederlandse fabrikant van (grondstoffen voor) duurzame kunststoffen. De cijfers waren weinig verrassend, de omzet steeg in lijn met de verwachting die er vooraf was.

CEO Tom van Aken gaf aan dat 2021 een belangrijk jaar voor het bedrijf was, gezien de definitieve investeringsbeslissing voor de bouw van een nieuwe duurzame FDCA fabriek in Groningen. Hierdoor kan Avantium de duurzame polymeer PEF naar de markt brengen, waar onder andere grote spelers als LVMH hebben aangegeven deze bioplastic te overwegen voor hun producten.

De markt reageerde eind vorig jaar erg positief op het definitieve besluit, het aandeel is sindsdien zo’n 40% gestegen. Afgelopen week steeg het op de gedeelde cijfers met 4,78%. Over deze cijfers gesproken – daarvoor zijn we immers vandaag hier – het afgelopen jaar boekte Avantium een 11 procent hogere omzet van 10,9 miljoen euro. De inkomsten uit overheidssubsidies daalden met 20 procent tot 6,7 miljoen euro. Dit komt gedeeltelijk doordat een deel van de subsidies al in 2020 werd toegekend. De kosten namen ten opzichte van 2020 met 500.000 euro toe tot 33,7 miljoen euro.

Onderaan de streep werd een verlies opgetekend van 24,4 miljoen euro, dat is 1,6 miljoen euro meer dan in 2020.

Nio Inc

Nio staat een aantal flinke uitdagingen te wachten. De Chinese fabrikant van elektrische deelde grootste plannen voor dit jaar. Afgelopen vrijdag mellde het een nettoverlies van 10,6 miljard yuan (1,7 miljard dollar) voor 2021. De forse cash positie en een nieuwe productiepartner kunnen het echter helpen de uitdagingen in de markt te doorstaan.

Nio werd eerder onder druk gezet door supply chain issues: het verlaagde zijn leveringsvooruitzichten in september
toen chips moeilijk te krijgen waren. Maar de problemen van dit jaar zijn groter en lastiger op te lossen. De Russische invasie van Oekraïne en turbulente markten hebben de prijzen voor materialen zoals nikkel en lithium verhoogd, waardoor de kosten van batterijpakketten met maar liefst 15% zijn gestegen, volgens de analisten van Bernstein.

Toch is Nio zich aan het opladen. Oprichter William Li herhaalde zijn intentie om in 2022 uit te breiden naar meer landen en regio’s en om drie nieuwe producten te lanceren. Dat is geen simpele taak, denk bijvoorbaal aan de beruchte “productiehel” zoals Elon Musk deze zo mooi omschreef.

Beleggers lijken echter ongerust: de aandelen daalden bijna 5% in Hong Kong nadat de resultaten bekend gemaakt werden. Op weekbasis daalde het aandeel 4,09%. Maar Li heeft reden om optimistisch te zijn. Nio heeft meer dan 8 miljard dollr aan contanten en kortetermijninvesteringen, meer dan drie keer de totale schuld aan het einde van het jaar, dus er is geld om tegenslagen op te kunnen vangen. Deze week zei het bedrijf dat het geen kosten doorberekent aan klanten, wat zal helpen om de sterke omzetgroei te behouden. De autoverkoop is vorig jaar meer dan verdubbeld.

In tegenstelling tot rivalen Xpeng en Li Auto, kan Nio ook leunen op een krachtige partner: een deal met Jianghuai Automobile Group (JAC), de door de staat gesteunde automaker waaraan Nio zijn productie sinds 2016 heeft uitbesteed, is verlengd tot 2024. De relatie lijkt echter niet alleen maar voordelen te kennen, outsourcing kan kostbaar en riskant zijn, vooral omdat het premiummerk Nio kwetsbaar zou zijn voor eventuele tekortkomingen in de kwaliteitscontrole. Echter, een gigantisch groot bedrijf als JAC met haar enorme netwerk kan gemakkelijker op zoek gaan naar voorraden als het moeilijk wordt. Dit strategisch voordeel kan nog weleens goed van pas komen.

Pharming Group NV

Nederlandse biotech, Pharming Group. Het bedrijf heeft afgelopen jaar flink meer geïnvesteerd in zijn nieuwe product leniolsilib, waardoor de winst halveerde. De omzet daalde met 6 procent van 212 naar 199 miljoen dollar. De nettowinst ging van 37,7 miljoen naar 16,0 miljoen dollar.
 
De omzetdaling was volgens Pharming vooral het gevolg van een lagere verkoop van Ruconest in de VS. Hier nam de omzet als gevolg van de corona-uitbraak met 5 procent af. Maar ook in Europa daalde de omzet, van 8,2 naar 4,9 miljoen dollar.

De resultaten leken de markt niet te verrassen, het aandeel steeg afgelopen week met 0,57%.

- - -

Disclaimer

Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.

Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.

Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.