Dit is waarom Netflix daalt

Dinsdag nabeurs noteerde de streamingdienst ruim een kwart lager, daar moet wel wat aan de hand zijn, toch?

Voor het eerst in meer dan tien jaar heeft streamingmarktleider Netflix te maken gehad met een daling van het aantal abonnees. In de drie maanden tot eind maart kwam het erop neer dat er zo’n 200.000 betaalde abonnementen verloren gingen, zo maakte Netflix dinsdag (lokale tijd) bekend na het sluiten van de Amerikaanse markt. In totaal daalde het aantal gebruikers wereldwijd tot 221,6 miljoen aan het einde van het kwartaal. Dit terwijl Netflix een groei van 2,5 miljoen nieuwe klanten had verwacht. Naast de toenemende concurrentiedruk hadden de gevolgen van de Oekraïne-oorlog ook een impact op de balans van de streaminggigant.

Qua kwartaalomzet miste Netflix de analistenverwachting van 7,94 miljard dollar op 7,87 miljard dollar. In dezelfde periode vorig jaar had Netflix een omzet van 7,16 miljard dollar.

Beleggers reageerden enorm teleurgesteld – het aandeel kwam na de beurs zwaar onder druk te staan en verloor 25,73 procent tot 258,90 dollar. Netflix gold aan het begin van de coronapandemie als een van de grote winnaars van de crisis, maar zit al langer in een lastig parket op Wall Street. Sinds het begin van het jaar is de koers van het aandeel al met ruim 40 procent gedaald. De cijfers van Netflix zorgden ook voor een golfbeweging op concurrent streamingproviders zoals Walt Disney, Roku en FuboTV, ook zij daalden aanzienlijk in de post-market trading.

Netflix wijt de zwakke cijfers onder meer aan de terugtrekking uit Rusland, waar alle klantaccounts werden gedeactiveerd vanwege de agressieoorlog tegen Oekraïne. Volgens het bedrijf zijn als gevolg van de maatregel op kwartaalbasis zo’n 700.000 abonnementen opgezegd. Zonder dit effect zou er een toename van een half miljoen gebruikers zijn geweest. Daarnaast legde Netflix uit dat de statistieken lijden onder het meervoudig gebruik van klantaccounts, omdat veel abonnees hun wachtwoorden delen. Het bedrijf schat dat wereldwijd zo’n 100 miljoen huishoudens de streamingdienst gebruiken zonder te betalen.

De grootste schok op de financiële markt waren echter de bedrijfsvooruitzichten, de outlook. Het was vooral jammer dat Netflix verwacht in het lopende kwartaal abonnees te verliezen met het oog op de toenemende streamingconcurrentie. En deze keer zal het minpunt waarschijnlijk nog heftiger zijn met ongeveer twee miljoen klanten die hun account opzeggen. Netflix heeft sterke producties met nieuwe seizoenen van hitseries zoals ‘Stranger Things’ en topfilms zoals ‘The Gray Man’ met Hollywood-ster Ryan Gosling.

Om de groei weer op de rails te krijgen, zou Netflix in de toekomst zelfs een van zijn grootste taboes kunnen doorbreken en een goedkoper streamingabonnement met tussenliggende reclameclips kunnen introduceren. Zoiets is er nog nooit geweest bij Netflix – CEO Reed Hastings heeft er tot nu toe weinig mee te maken gehad. Zonder concrete plannen te presenteren, toonde hij zich plotseling open en legde hij uit dat een aanbod ondersteund door reclame “heel logisch” kon zijn. Netflix wil de komende één tot twee jaar aan zo’n oplossing werken.

De laatste keer dat Netflix een daling van de gebruikersaantallen noteerde, was in oktober 2011. Ondanks de recente daling blijft Netflix de concurrentie nog ruim voor. Ter vergelijking: De grote rivaal Disney+ had eind 2021 bijna 130 miljoen klanten. Daarmee vergeleken is Netflix nog steeds bijna twee keer zo groot.

Via: Finanzen.net

- - -

Disclaimer

Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.

Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.

Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.