De benzine auto wordt een klassieker, maar niet getreurd. Het kan een erg goede en vooral leuke investering zijn.
Wennen
We beginnen met het hoe en waarom. Dat kan je wel raden natuurlijk, de elektrische auto. Dit type auto wint aan populariteit, al dan niet ingegeven door een gunstig belastingklimaat en overheden die de verkoop van brandstof auto’s nu eenmaal verbieden binnen nu en een tiental jaren. Hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk gaan we allemaal vroeg of laat aan de stekker.
Dat maakt dat er een ommezwaai komt in de techniek die we al jarenlang voor gemeengoed hebben aangenomen. En daarin zien we een parallel in de horloge industrie.
Quartz crisis
Tegenwoordig vinden we het doodnormaal dat er mensen rondlopen met een smakeloos stuk plastic rond hun pols, de smartwatch.
Een polshorloge wordt daarmee niet zozeer meer gezien als een mooi uurwerk, maar eerder als een verlengstuk van je smartphone.
Maar de grote horloge merken spelen hier ook op in. Het is prima mogelijk om een smartwatch van TAG Heuer te kopen bijvoorbeeld. Of, als je een slim horloge zoekt met wat meer stijl en een Nederlands tintje dan ben je bij Frederique Constant aan het juiste adres.
We doen echter nog even een paar stappen terug in de geschiedenis van het polshorloge. Lang voor al deze hedendaagse slimme klokken waren horloges mechanisch. Je moest ze opwinden, of ze werden aangedreven door kinetische energie. Bewegingen van je pols trokken een intern veersysteem aan wat de boel draaiende hield. De Zwitsers hadden zowat het alleenrecht op deze horlogemarkt en begaven zich in alle luxe en comfort. Clear blue skies ahead.
Tot het quartz horloge geïntroduceerd werd, een uurwerk aangedreven door een batterij.
Dit type van aandrijving was vele malen goedkoper, betrouwbaarder, lichter, en veel preciezer dan de oude mechanische aangedreven horloges. Het was simpelweg gewoon veel beter. Het gevolg? De Zwitsers kregen het bijzonder zwaar. De markt zag jarenlang zwarte sneeuw, iedereen stapte over op een quartz horloge. Het resulteerde in de periode die de ‘quartz crisis’ genoemd werd.
Herstel
Maar toch krabbelden de Zwitsers op. Los van het feit dat ze slimme overnames en andere investeringen deden, kozen ze er uiteindelijk voor om toch ook quartz horloges te gaan maken. Maar ze bleven echter wel eer bewijzen aan hun vakmanschap; de mechanische uurwerken werden verder doorontwikkeld en bleven in productie.
Mondjesmaat wonnen deze hun populariteit terug. Niet meer als massa product, wel als product voor de liefhebbers die graag een (al dan niet opengewerkt) mechanisch uurwerk om hun pols hebben. Iets dat wat zwaarder is, je voelt werken als je je pols beweegt. Je zachtjes hoort ratelen met een flink aantal tikken per seconden, om voor jou alleen de tijd bij te houden. En dan ook nog eens schitterend afgewerkt is. Prachtig.
Het is om die reden dat uurwerken als Richard Mille, Hublot, Vacheron Constantin, Vianney Halter, en in iets mindere mate Blancpain zeer stevig aan de prijs zijn. Techniek wordt gewaardeerd, daar hangt een prijskaartje aan, zeker bij bijzondere techniek. Maar er zijn ook genoeg merken zoals het eerder genoemde TAG Heuer, Breitling, en Longines vele anderen die prachtige uurwerken maken die mogelijks evenveel plezier geven voor een nog te behappen prijs.
Auto’s
En dan komen we na deze lange intro bij de vergelijking met auto’s aan. Want we zien een soortgelijk patroon zich voltrekken in de automobiele sector. De mechanische techniek maakt plaats voor de elektronische. Het verschil met de horloge industrie is dat bovengenoemde merken nog steeds nieuw spul maken met mechanische techniek. De brandstof auto zal echter binnen een tot twee decennia niet meer gemaakt worden, niet meer in deze vorm. In aanloop naar dat moment zal de doorontwikkeling waarschijnlijk een stille dood sterven. Wat overblijft zijn de technische hoogtepunten uit het verleden die het meest interessant zullen worden.
Beleggingen
Het is daarom erg interessant – maar vooral ook erg leuk – om eens te kijken welke auto’s daarbij in onze ogen goede kans maken om in waarde toe te nemen. Een paar opmerkingen daarbij.
Budget
Wil je een bijzondere auto die in waarde zal toenemen en je budget is oneindig? Simpel, ga voor een klassieke Ferrari met race historie. Een 250 GTO en je zit geramd.
Maar niet iedereen heeft meer dan 30 miljoen euro op de plank liggen en kan of wil dit spenderen aan een auto (alhoewel wij bovenstaand specifiek exemplaar beschouwen als een ultiem kunstwerk en er minimaal een ledemaat en twee organen voor overhebben). We zullen ons in dit lijstje dan ook beperken tot auto’s die meer binnen het bereik liggen van ons gewone stervelingen.
Tijdsgeest
We kijken naar auto’s van maximaal ongeveer 30 jaar oud. Dit omdat de brandstof auto in deze periode ons inziens op zijn technisch hoogtepunt zat, maar ook omdat ze nog redelijk vers in ons geheugen liggen.
Dividend
Bij een investering krijg je altijd dividend, toch? Ja, ook hier. Namelijk in natura. Waar je van je dividend uitbetaling op aandelen een flauwe glimlach krijgt, heb je bij onderstaande automobiele beleggingen gegarandeerd een grijns van oor tot oor op je gezicht. Niet omdat je geld ontvangt, maar omdat het je nu eenmaal plezier geeft. Rijplezier, maar ook omdat we kijken naar ontwerp, schoonheid.
Goed, zijn we er klaar voor? We kunnen het in deze context dan ook nog wel maken om te zeggen;
Start de motoren, daar gaan we!
Audi S8 D2
Prijs indicatie: 7.000 – 15.000 euro
Periode: 1996 – 2002
Waarom: Figureerde in de actiefilm Ronin, vervulde er zelfs een glansrol in. Was leverbaar als vijftraps automaat en zelfs als handbak met zes verzetten. Aanvankelijk met 340 pk, later werd dit 360 pk. Karakteristieke auto, image builder, ingetogen, snel. Zette de toon voor een erg mooie periode voor Audi destijds. Mooie techniek, lekker rap, en wordt erg mooi oud. Tijdloze schoonheid. Geen hoge vraagprijzen momenteel. Dit zal waarschijnlijk niet zo door het dak gaan als enkele andere modellen in deze lijst, maar de bodem zal zo onderhand nu wel bereikt zijn. Daarmee heb je iets bijzonders in handen, toch een stuk leuker dan een handvol aandelen Amazon of Alphabet, nietwaar?
BMW M3 E46
Prijs indicatie: 25.000 – 50.000 euro
Periode: 2000 – 2006
Waarom: Het totaalpakket klopt. Sterker nog, dit is onze absolute topfavoriet uit dit lijstje. Alles steekt perfect in elkaar. Het uiterlijk is voor een topmodel erg ingetogen en neutraal ‘dik’, zonder schreeuwerig te zijn zoals we dat bij hedendaagse M of AMG modellen zien.
Hij is praktisch, je kan er makkelijk wat bagage in kwijt voor een leuk weekendje sturen met je vriend(in).
Sluitstuk is de motor. De magistrale motor. Niet voor niets won deze motor van 2001 tot 2006 de titel ‘Best engine of the year’ in de categorie 3 tot 4 liter motorinhoud.
Ben je ook fan en wil je een stapje verder gaan? Dan zit je nog beter met een M3 CSL. Deze Coupé Sport Leichtbau versie is lichter en heeft net iets meer power. Hierdoor is deze gelimiteerde versie ook meer gewild en is dit ook terug te zien in de vraagprijzen die met gemak richting de ton in euro’s gaan.
BMW M5 E60
Prijs indicatie: 25.000 – 40.000 euro
Periode: 2005 – 2011
Waarom: Hier klopt het totaalpakket iets minder van. Een uiterlijk wat vrij ‘love it or hate it’ is, en een motor die wat betrouwbaarheidsissues heeft. Maar als die motor goed onderhouden wordt, en van zich laat horen…… Her betreft een vijfliter V10 – uiteraard atmosferisch – met 507 pk en een fan-tas-tisch geluid. Alleen daarom al het overwegen waard. De prijs van dit model M5 staat relatief laag momenteel, op de langere termijn zien we hier wel een stijging in mogelijk.
BMW M550d G31
Prijs indicatie: 55.000 – 100.000
Periode: 2018 – 2020
Waarom: Dit is een vreemde eend in de bijt van dit overzicht. Een diesel van nog geen vijf jaar oud, daar loop je toch op leeg? Ja en nee. Ja, je zal de eerste jaren veel afschrijven. De prachtige stationwagon zal eerst fors in waarde afnemen. Maar, afhankelijk van hoeveel kilometers je rijdt, ben je wel vrij goedkoop op pad. Van dit lijstje is het een van de zuinigere auto’s. De brandstofprijzen liggen momenteel erg hoog, ook van diesel. Maar daarin zitten we nu tijdelijk in een afwijkende situatie. Uiteindelijk zullen die prijzen weer dalen, ook van diesel. Waarom je niet leeg zal lopen op deze auto is dat onze achterliggende gedachte van deze keuze is om hem ‘op’ te rijden. Je koopt deze ultieme allrounder en je hebt nooit meer wat anders nodig. Alle andere auto’s in dit lijstje zijn geen daily drivers. Dit wel, nog voor jarenlang. We verwachten dat de auto ooit weer in waarde zal stijgen omdat er bijzondere techniek onder de motorkap huist. Het is een zes-in-lijn motor met een inhoud van 3 liter, 400 pk, en 760 Nm. De techniek is zeer complex, aangezien het blok gevoed wordt door vier (!!) turbo’s. BMW heeft dit type motor ook geleverd in andere modellen, waaronder de X5/6/7, en de 7-serie. Het is omwille van de complexiteit en een uitgebleven verkoopsucces echter maar kort in productie geweest. Deze exclusiviteit in combinatie met de mogelijkheid om de auto als dagelijks vervoermiddel in alle comfort te kunnen rijden maakt het ons inziens een uitstekende keuze voor de toekomst.
Maserati GranTurismo
Prijs indicatie: 28.000 – 100.000 euro
Periode: 2007 – 2019
Waarom: Als je een fantastisch geluid wil hebben, wat dacht je dan van een echte Italiaan? Wie ooit een Maserati met achtcilinder van dichtbij heeft mogen meemaken weet dat deze automobiele lekkernij een geweldig geluid in zich heeft. Hoe dat klinkt? Zo:
Ons inziens by far het lekkerste geluid uit dit lijstje. De andere redenen waarom we deze auto opnemen in dit overzicht zijn te vinden in de beeldschone looks en de Ferrari genen. We begonnen hierboven met de aanbeveling van een klassieke Ferrari als investering. Een Maserati is over het algemeen zeker geen goede investering. Auto’s van dit merk blijven afschrijven, er hangt niet dezelfde magische mythe omheen zoals bij Ferrari. Het is geen uitzondering dat Maserati’s afschrijven tot een absoluut dieptepunt en blijven hangen op een paar grijpstuivers. Of dat met deze schoonheid ook gaat gebeuren is de vraag, want de GranTurismo heeft flink wat Ferrari genen. Die motor die je net hoorde, die is samen met Ferrari ontwikkeld. Zie de GranTurismo als de comfortabelere Ferrari die wél binnen bereik ligt. Het uiterlijk is altijd een kwestie van smaak, maar wij vinden het eenvoudige en relatief ingetogen design van de Maser een verademing vergeleken met de schreeuwerig ontworpen tijdgenoten uit de stal van Ferrari (F430, California, 599 GTB). Zie het als een nette heer in een keurig Italiaans maatpak ten opzichte van een vlerk in een Balenciaga hoodie.
Of het uiteindelijk een goede investering zal blijken valt sterk te bezien. Feit blijft wel dat dit een van de auto’s is die je voor relatief weinig geld onwijs veel plezier geeft. Daarbij is het een enorm stijlvolle auto met een hoge ‘smile per mile’ garantie.
Mercedes-Benz SLK 55 AMG R171
Prijs indicatie: 24.000 – 60.000 euro
Periode: 2004 – 2011
Waarom: Deze auto is redelijk gekkenwerk, een kleine roadster met een 5,4 liter V8 met 360 pk aan boord. Jeremy Clarkson – die direct na de introductie besloot er eentje te kopen – vergeleek de motorisering in dit kekke carbiootje ooit met een pizza waarop een gigantisch grote anchovis ligt. De V8 domineert alles aan deze auto. Verfijnig moet je niet zozeer zoeken bij deze roadster. Het is eerder een brute hooligan tijdens een verkleedpartij in de tutu van zijn dochter.
Voor dagelijks gebruik een onhandige auto, te klein, te dorstig, te onpraktisch en erg hard afgeveerd. Maar als auto voor erbij, voor de fun ritjes waarbij je het gaspedaal volledig vloert met een rammende achtcilinder die in je oren beukt? Man, daar kan weinig tegenop. Oh zo leuk!
Dividend!
Peugeot 205 GTI
Prijs indicatie: 15.000 – 25.000 euro
Periode: 1984 – begin jaren ‘90
Waarom: Een icoon. De Volkswagen Golf I maakte een decennium eerder naam met het GTI label, maar de frivoliteit in het rijkarakter kwam niet meer terug in latere versies van de Golf GTI. Peugeot deed dit met de 205 GTI wél en maakte er een heerlijk kittig autootje van. Het bewijs dat je geen honderden (elektro) peekaa’s nodig hebt om veel plezier achter het stuur te hebben. Is al erg sterk in prijs gestegen de laatste jaren, ons vermoeden is dat dit nog wel even aan zal houden.
Porsche 911 996 Turbo
Prijs indicatie: 50.000 – 70.000 euro
Periode: 2000 – 2004
Waarom: De Porsche 911 van de 996 generatie begint ‘al’ bij zo’n goede 20.000 euro. Dan heb je echter geen turbo uitvoering, en kijk je tegen een vrij belegen uitgevoerde 911. Daarbij, je wilt een sportwagen, iets bijzonders, maar wordt bij het eerste de beste stoplicht voorbij gereden door die dikke diesel stationwagon van hierboven. Nee, dan moet het toch wat sportiever en vooral ook krachtiger zijn, de 911 Turbo dus. Voordeel is ook dat de turbo modellen van de 996 generatie betrouwbaarder zijn dan de atmosferisch uitgevoerde versies.
Met 420 pk, net iets meer dan 4 seconden op ‘de 100’ en een top van meer dan 300 km/u heb je een echt sportief pakket in handen. Bij Porsche geldt, hoe exclusiever de uitvoering, hoe hoger de prijs. Qua belegging ben je het beste af met een GT3 RS, of een GT2 RS, maar die zijn al exorbitant duur. We kijken naar wat betaalbaar is, binnen bereik kan liggen bij hard werken en flink sparen verstandig investeren. De 996 generatie lijkt de bodem qua prijsstelling bereikt te hebben, de weg omhoog is alweer ingezet. De 911 996 Turbo is een bruikbare auto, met vierwielaandrijving, een heerlijke wegligging en lijkt de goede balans te hebben in exclusiviteit en bereikbaarheid.
Renault Megane R.S.
Prijs indicatie: 6.500 – 40.000 euro
Periode: 2004 – heden
Waarom: Simpel, a poor man’s 911 GT3. Dit dikke ding is hardcore, snaarscherp, en nog redelijk praktisch bruikbaar ook. Er is een reden waarom je dit type auto veel op de Nürburgring ziet knallen, het is een top deal. Waar de eerder genoemde 911 GT3 het ultieme precisiewapen binnen de sportwagen klasse is, is de Megane R.S. dat van de auto’s die veel dichter binnen het bereik liggen. We hebben hier bewust niet gekozen voor een bepaalde generatie of model, je zit met elke Megane R.S. wel goed.
Renault Clio R.S.
Periode: 1998 – heden
Prijs indicatie: 7.000 – 25.000
Waarom: Waar de Megane R.S. een pitbull is, is de Clio R.S. een terriër. We hebben getwijfeld om in plaats van de Clio een Fiesta ST in deze lijst op te nemen, maar toch vonden we de Renault de betere keuze. Dit om de simpele reden dat we het R.S. label sterker vinden dan het ST label van Ford. Ons vermoeden is dat de Clio beter zijn waarde zal houden, en op de langere termijn zelfs in waarde zal toenemen. Ook hier hebben we niet gekozen voor een bepaalde generatie of model, je zit met een Clio R.S. altijd goed. Ook het overwegen waar, maar (veel) moeilijker te vinden is de Clio Williams. Een ander alternatief, wat ook lastig te vinden is en duur aan de prijs, is een Clio V6. Ja, een heuse zescilinder werd achterin de Clio gepropt door Renault. Een zeer listig apparaat, wat om diverse redenen al fors in prijs is gestegen. Denk van deze specifieke versie aan een vanafprijs van zo’n 60.000 euro. Dan is zo’n R.S. ineens een stuk betaalbaarder en ook nog eens makkelijker om te rijden.
Volkswagen Phaeton W12
Prijs indicatie: 9.000 – 12.000 euro
Periode: 2004 – 2011
Waarom: Ferdinand Piëch, kleinzoon van Ferdinand Porsche, wilde als CEO van de Volkswagen groep een technologisch hoogstandje neerzetten onder het Volkswagen label, een huzarenstukje. Audi had al de A8 als image builder, wat meer gericht op het sportieve karakter van het merk. Volkswagen wilde de comfortabele tegenhanger maken die de strijd aan moest gaan met de Mercedes S-klasse. Dit om het merk Volkswagen meer in de verf te zetten. Een vlaggenschip voegt immers veel toe aan de merkwaarde.
Het moest een luxe limousine worden die aan 10 absurd strenge eisen moest voldoen. De meest bekende daarvan is dat de auto in staat moest zijn om een volledige dag 300 km/u moest kunnen rijden onder buitentemperaturen van 50 graden celsius, terwijl het in het interieur 22 graden moest blijven. Dat de auto begrensd werd op 250 km/u deed niet ter zake.
De auto werd met zeer veel oog voor detail ontworpen en was, eerlijk is eerlijk, ontzettend mooi in haar eenvoudige schoonheid. Nu nog steeds is met name het exterieur erg mooi en tijdloos te noemen.
We hebben getwijfeld om de V10 TDI uit te kiezen, maar hebben dit niet gedaan. De beul van een diesel met 313 pk is een bijzonder blok, maar kent betrouwbaarheidsissues. Nee, we zijn voor de 6 liter W12 (geen V12) gegaan. Dit is in feite een samenvoeging van twee VR6 blokken. Je weet wel, die hete zescilinders die je in een Golf III of Corrado vond. Het werd een uniek blok, en leverde in de Phaeton 450 pk. Het zorgde ervoor dat de zware luxe sedan in 6,1 seconden naar de 100 km/u sprintte. De pret hield op bij een afgeregelde maximumsnelheid van 250 km/u. Dat alles in een auto die je buurvrouw aan zou zien voor een grote VW Passat. Daarmee meteen zowel het grote voordeel als het grote nadeel van de Phaeton.
Dat het een bijzondere auto is bewijst misschien wel zijn ‘Britse’ afgeleide, de Bentley Continental GT (en Flying Spur). Zowel het motorblok als het onderstel kenden als basis de Volkswagen Phaeton W12. Stiekem toch wel het bewijs dat Piëch geslaagd was in zijn opzet om een technisch meesterwerk neer te zetten.
- - -
Disclaimer
Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.
Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.
Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.