Ook een elektrische moet soms even wat gas terugnemen.
Er is in de maand april geen enkele elektrische auto verkocht in Shanghai. In geheel Shanghai wonen ongeveer 30 miljoen mensen en economisch is het de belangrijkste stad van China. China is de grootste markt voor elektrische auto’s en helaas is het beeld buiten Shanghai niet zo veel beter. Vanzelfsprekend heeft dit te maken met het zero-Covid beleid, maar zelfs nu de beperkende maatregelen worden versoepeld, zijn Chinezen terughoudend met het aanschaffen van een elektrische auto. Begin dit jaar werd voorspeld dat er 5,5 miljoen elektrische auto’s zouden worden verkocht in China, tegen 3,3 miljoen vorig jaar. Dat zal waarschijnlijk niet worden gehaald. Zelfs als de vraag snel gaat herstellen, zorgen de Covid-maatregelen ervoor dat ze niet kunnen worden geleverd.
De Teslafabriek in Shanghai was drie weken gesloten in april, waardoor er die maand maar 1512 auto’s konden worden geleverd. Inmiddels zit het weer op een capaciteit van 2100 auto’s per dag. Nu wil de Chinese overheid de economie stimuleren, maar dat doet ze door de belasting met 9 miljard dollar te verlagen op alle nieuwe auto’s. Kopers van elektrische auto’s hoefden tot op heden geen 10 procent btw af te dragen, maar nu worden ook fossiel aangedreven auto’s gesubsidieerd. Eind dit jaar loopt bovendien de btw-korting op elektrische auto’s af. Overigens zijn er per provincie of zelfs per stad verschillende regelingen om elektrisch rijden te stimuleren. Ook daar ligt nu de nadruk meer op het stimuleren van groei en niet op het stimuleren van duurzaamheid.
De kostprijs van een elektrische auto is het afgelopen jaar veel sterker gestegen dan een fossiel aangedreven auto. Dat komt door de vele metalen die worden gebruikt in een elektrische auto, veel meer dan in een fossiel aangedreven auto. De energietransitie op het gebied van auto’s is dat de ene grondstof (olie) wordt ingeruild voor de andere grondstof (verschillende metalen). Ook helpt de stijgende rente niet om een auto te financieren.
In Europa wordt een groot deel van de elektriciteit opgewekt met aardgas en die prijs is veel harder gestegen dan de olieprijs. Dat betekent automatisch dat de prijs voor elektriciteit veel sneller stijgt dan de benzineprijs en dat ook om dit reden fossiel rijden financieel aantrekkelijk aan het worden is dan elektrisch rijden.
Onlangs gaf Elon Musk aan dat hij een ‘super bad feeling’ had over de economie. Hij gaf aan dat hij zelfs 10 procent van het personeel zou moeten ontslaan. Tesla is daarmee de eerste autoproducent die waarschuwt over de economische vooruitzichten, al kunnen de uitspraken wellicht niet los worden gezien van de ontwikkelingen in China en de hogere metaalprijzen. Nu heeft alleen Ferrari betere winstmarges dan Tesla, maar ook hier is er dus sprake van een negatieve schaar van lagere omzetgroei en oplopende kosten.
De auto-industrie heeft veel problemen gehad met het leveren van chips. Daardoor hebben ze zich geconcentreerd op de duurdere modellen. Nu die verder in prijs stijgen door de hogere kosten worden de eerste tekenen van vraaguitval zichtbaar. Mogelijk dat daarbij het gedaalde consumentenvertrouwen een rol speelt. In mei werden er 12,7 miljoen auto’s verkocht in de Verenigde Staten, pre Corona was dat 17 miljoen. Ook Uber en Lyft gaven recent aan dat ze zouden gaan bezuinigen en minder personeel aannemen. Zelfs tweedehands autoverkoper Carvana ontslaat 12 procent van het personeel. Er lijkt sprake van een soepele overgang van onvoldoende aanbod naar onvoldoende vraag. Wellicht dat ook de hogere rente en rol speelt in de duurdere autofinancieringen.
Nu is het aantal personeelsleden bij Tesla sinds eind 2019 wel verdubbeld, dus wellicht is het niet meer dan een groeistuip. Bovendien verkoopt Tesla vooral auto’s in California waardoor er een sterke samenhang is met de ontwikkelingen in de tech-sector en ook daar wordt er bezuinigd.
Via: Auréus
- - -
Disclaimer
Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.
Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.
Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.