Pricing power van cruciaal belang

Als er tegenwind komt dan is pricing power een van de belangrijkste aspecten om goed door de storm te komen.

Na een positieve start op Wall Street gistermiddag vanwege het meevallende (!) inflatiecijfer in maart van maar liefst 8,5 procent sloten de beurzen alsnog licht in de min. De boosdoener voor het wegebbende enthousiasme was met name de stijgende olieprijs. Die veerde fors op nadat China de lockdownmaatregelen in Shanghai iets versoepelde, waardoor de vraag naar olie weer kan stijgen. Ook deed Poetin een duit in dit zakje door te hinten op een langdurig conflict als Oekraïne zich niet constructiever opstelt aan de onderhandelingstafel. Niet alleen heeft dat z’n weerslag op de olie- en gasprijzen, maar ook op de graanprijzen.

Daarnaast zullen beleggers toch met enige terughoudendheid de kwartaalcijfers willen afwachten. Pas als het eb wordt zie je wie al die tijd naakt aan het zwemmen was, is een gevleugelde uitspraak van Warren Buffett. Bij hoogtij qua economische voorspoed kan iedereen geld verdienen, maar hoe is het als het eenmaal tegenzit? Wat dat betreft kunnen we de komende weken zien welke bedrijven het beste hebben kunnen omgaan met de huidige beren op de weg. Hoge grondstof- en energieprijzen, schaarste aan personeel en stijgende lonen, wereldwijde haperingen in de aanvoerketen, nog immer hier en daar lockdownmaatregelen, stijgende rente en daar bovenop nog oorlog in Oekraïne, het is niet niks.

Voor beleggers is het van cruciaal belang om bedrijven te selecteren die daar profijt van hebben, of aandelen van bedrijven die over de nodige pricing power beschikken. Dat laatste kan een belegger in tijden van hoge inflatie, zoals we die nu meemaken, flink meer rendement opleveren. Volgens een onderzoek van de Zwitserse zakenbank UBS kunnen aandelen van bedrijven met pricing power historisch gezien in dit soort tijden de komende 12 maanden bijna 14 procent meer rendement opleveren dan die van bedrijven met geen of zwakke pricing power. Ook stelt UBS vast dat Amerikaanse bedrijven hierbij in doorsnee beter uit de verf komen dan hun Europese of Aziatische concurrenten.

De komende weken komen beleggers er dus weer achter of de gemaakte keuzes de goede blijken te zijn, of de bedrijven naakt zwemmen of niet. Volgens het merendeel van de analisten hebben we nog niet zoveel te vrezen, zeker niet wat betreft de aandelen van bedrijven uit de S&P 500. Volgens FactSet waren het aantal afgegeven koopadviezen eind maart niet aan te slepen. Van alle afgegeven ratings was er 57,3 procent een koopadvies, 37,1 procent een houdadvies en 5,6 procent een verkoopadvies. Zo positief is het sinds 2010 niet meer geweest. En als alle koersdoelen behaald worden staat de S&P 500 eind maart 2023 maar liefst 20 procent hoger dan nu.

Toegegeven, analisten zijn vaak (te?) optimistisch van aard. Maar aan de andere kant, ondanks alle genoemde beren op de weg, pakken de meeste mensen in de wereld hun oude normale leventje weer gewoon op. Sterker nog, al het spaargeld dat ‘gedwongen’ opgepot was tijdens de lockdownperiode wordt momenteel uitgegeven als water. Volgens een onderzoek onder de klanten van ABN AMRO gaven zij afgelopen maand, los van de prijsstijgingen, bijna 20 procent meer uit dan in maart 2019, toen corona vooral toch een Mexicaans biertje was. Ook LVMH, één van uitverkorenen met pricing power, kan over die trend meepraten. Gisteren maakte de luxegroep bekend in het eerste kwartaal 18 miljard euro omzet te hebben gerealiseerd. Autonoom een omzetstijging van maar liefst 23 procent, waar analisten op ‘slechts’ 17 procent hadden gerekend. Lang niet iedereen zwemt naakt!

Via: Fintessa Vermogensbeheer

- - -

Disclaimer

Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.

Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.

Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.