De Amerikaanse gigant – concurrent van Unilever – presenteerde haar cijfers.
Gistermiddag kwam Procter & Gamble, het grootste concern in persoonlijke en huishoudelijke artikelen ter wereld, met de cijfers over derde kwartaal (gebroken boekjaar) dat ultimo maart afliep. De cijfers versloegen de analistenverwachtingen. De kwartaalwinst kwam 2,8 procent hoger uit op 3,36 miljard dollar. Per aandeel kwam de winst 4 dollarcent hoger uit dan de 1,29 dollar waar de markt op rekende. Vorig jaar bedroeg de winst per aandeel nog 1,26 dollar (+5,6 procent). De autonome omzet steeg met 10 procent en kwam uit op 19,38 miljard dollar waar er 18,73 miljard dollar werd verwacht. P&G was in staat om de prijzen met gemiddeld 3 procent te verhogen. De andere 7 procent kwam uit hogere volumes. De verkoopvolumes stegen bij alle divisies, maar de divisie Healthcare deed het dit kwartaal het beste met een autonome omzetstijging van 16 procent onder andere vanwege het afgelopen griepseizoen (Vicks). De zwakste divisie was Beauty (o.a. Pantene shampoo) met slechts een organische groei van 3 procent. P&G gaf aan dat de haarverzorgingsproducten last hadden van de Covid-pandemie.
De aandeelhouders van P&G, waaronder de cliënten van Fintessa, worden weer verwend dit jaar. Het ligt namelijk in de planning om meer dan 8 miljard dollar aan dividend uit te keren. Bovendien zal de winst per aandeel met minder aandeelhouders gedeeld hoeven te worden omdat het bedrijf een inkoopprogramma van eigen aandelen wil lanceren van 10 miljard dollar. Bij de vorige cijferpresentatie was dit nog 9 á 10 miljard dollar.
Hogere omzetverwachting
Dat we niet zonder de spulletjes van Procter & Gamble (o.a. Ambi Pur, Ariel, Gillette, Pampers, Oral-B, Head & Shoulders, Pantene en Lenor) kunnen ondanks dat alles duurder wordt, blijkt wel uit de zonnige toekomst die het bedrijf dit boekjaar (dat afgesloten wordt per 31 juli 2022) voor zichzelf voorziet. De ondergrens van de autonome omzetgroei werd wederom verhoogd zodat er nu een groei verwacht wordt van 6 á 7 procent. Op de hogere omzet zal de (aangepaste) winst per aandeel met 3 tot 6 procent toenemen tot ongeveer 5,91 dollar. Dit is gelijk aan eerdere uitspraken, maar P&G vertelde wel dat het nu eerder aan de onderkant van de verwachtingen zal uitkomen vanwege de alsmaar oplopende inflatie en de sterke dollar. Het concern stelde de verwachting aan ‘bijzondere’ kosten naar boven bij naar 3,2 miljard dollar. De hogere grondstofkosten nemen hiervan de grootste portie voor hun rekening, zo’n 2,5 miljard dollar. Daarnaast verwacht het bedrijf 400 miljoen dollar extra aan transportkosten kwijt te zijn vanwege de logistieke problemen in de wereld. De sterke dollar, waardoor de producten van P&G duurder zijn buiten de Verenigde Staten, zal voor 300 miljoen dollar aan extra kosten met zich meebrengen. De extra kosten zorgen voor een negatief effect op de winst per aandeel van 1,26 dollar in boekjaar 2022.
De cijfers werden gewaardeerd door beleggers. Het aandeel sloot gisteravond 2,66 procent hoger op 163,65 dollar.
- - -
Disclaimer
Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.
Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.
Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.