Wat bracht ons afgelopen week?

We nemen je mee in enkele zaken die ons opvielen naar aanleiding van de gepresenteerde cijfers afgelopen week.

Ook deze week zien we weer aardig wat cijfer publicaties, we kijken echter naar een aantal aandelen waarvan wij de resultaten opvallend genoeg vonden om nader op in te zoomen.

Take-Two Interactive Software

Amerikaanse fabrikant van videogames. Steeg de afgelopen week met 6,15%. De winst per aandeel was beter dan verwacht, met een bedrag van 1,09 dollar. Er was door analisten 1,03 dollar verwacht, terwijl de doelstelling van Take-Two zelf lag op 78 tot 88 cent per aandeel. De omzet steeg daarbij met 11% tot 930 miljoen dollar, terwijl het bedrijf vooraf zelf uitging van een omzet van 808 tot 858 miljoen dollar.

Engie

Franse energiereu, vooral bekend als stroomleverancier. Verbaasde vriend en vijand afgelopen week met haar cijfers. De nettowinst steeg met 49% tot 4,6 miljard euro, de omzet steeg met 85% tot 25,6 miljard euro. Door deze zeer sterke cijfers verhoogden onder andere UBS en Oddo hun koersdoelen.

Het aandeel steeg afgelopen week met 11,42%.

Beursblogger bezit een longpositie in aandelen Engie.

Jumia Technologies

Afrikaanse e-commerce, gevestigd in Duitsland, genoteerd aan de Nasdaq. Door sommigen gezien als de (opkomende) Amazon van Afrika. Het bedrijf presenteerde haar Q1 cijfers die een sterke groei lieten zien. De netto omzet steeg met 44,3% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het zijn echter niet alleen maar gouden bergen. Zoom bijvoorbeeld maar eens uit naar de grafiek van de laatste drie jaar, je zal zien dat het aandeel al een diepe val heeft laten zien.

Hou daarbij ook in het achterhoofd dat het bedrijf nog steeds verlies maakt, 66 miljoen dollar in het eerste kwartaal. Toch waren beleggers optimistisch, afgelopen week. Het potentieel wordt weer wat gezien in het aandeel, het noteerde een stijging van 13,13%.

Compagnie Financiere Richemont

Horlogeboer, uit – hoe kan het ook anders – Zwitserland. Met een market cap van bijna 50 miljard Zwitserse frank een van de grootste spelers op de markt. Bekend van grote merken zoals Cartier, Panerai, IWC, Baume & Mercier, en nog vele andere luxemerken met een zeer prettige winstmarge.

Waar luxemerk gigant LVMH aangeeft nog steeds een erg sterkte groei in Azië te verwachten na de pandemie, is Richemont een stuk voorbariger. Zij verwachten eerder een afkoeling, en zijn daarmee terughoudend.

De cijfers over het afgelopen kwartaal waren echter ronduit zeer goed. Netto winst steeg met 61% tot 2,079 miljard euro, de omzet steeg 44% tot 19,181 miljard euro.

Omwille van de voorzichtige outlook daalde het aandeel afgelopen week met 14,28%, tot een dieptepunt van de laatste 12 maanden.

LVMH kende een minder dramatische week (-3,67%, maar zowel Swatch Group, LVMH, Christian Dior, Hermés, als Companie Financiere Richemont zitten allemaal tegen het dieptepunt van de laatste 52 weken te kijken. Eerder hadden wij posities in Swatch, LVMH en Richemont, de tijd is weer aangebroken om deze sector nauwlettender in het oog te houden.

- - -

Disclaimer

Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.

Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.

Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.