Alternatieven voor Tesla

Alternatieven voor Tesla, 6 voorbeelden

Over Tesla wordt veel geschreven. Het varieert van leveringsproblemen, panel gaps, stijgende winst per aandeel, tot rocket thrusters van de zeer veelbelovende Roadster. Topman Elon Musk heeft erg veel zaken enorm goed voor elkaar, en dat op zeer korte tijd. Weinig autofabrikanten hebben hem dit nagedaan, een diepe buiging is op zijn plaats. Maar wat nu als je eigenlijk toch geen Tesla of Technoking fan bent, om wat voor reden dan ook? Of juist wel, maar durf je niet meer in te stappen vanwege de torenhoge waardering van het bedrijf en bijbehorende koers. Je hebt de boot gemist en zoekt een tweede kans, een hopelijk tweede Tesla. Wat kan je momenteel dan bij je broker vinden om dit keer wel tijdig op die elektrische kar mee te springen? Welnu, wij hebben voor je gekeken wat de markt op EV vlak te bieden heeft en geven je een korte toelichting erbij.

Spelregels

Zoals wellicht bij je bekend is zowat elke grote autofabrikant nu bezig zijn modellenreeks te ‘elektrificeren’. Ford, GM, Stellantis, Volkswagen Group, Stellantis, Daimler, BMW, allemaal zijn ze volop bezig om nieuwe volledig elektrische modellen te introduceren. We laten deze aandelen echter buiten beschouwing, het is de gevestigde orde die omschakelt naar de nieuwe wereld, in navolging van game changer Tesla. Nee, wat we zoeken is een soortgelijk bedrijf; enkel en alleen gericht op EV’s, veel groeipotentieel, liefst in startende fase, liefst met een technisch onderscheidende positie.

Afvallers

Een aantal aandelen zijn veelbesproken maar nemen we desondanks niet mee als mogelijk alternatief voor Tesla. Het gaat om de volgende aandelen en de betreffende redenen:

Hyliion – alleen een vrachtwagen in de line-up, verder maken ze alleen de powertrains. Geen personenauto’s.

Workhorse – alleen (kleinere) vrachtwagens, voor bijvoorbeeld postbezorging. Geen personenauto’s.

Lightning eMotors – geen personenauto’s, wel van allerlei andere voertuigen zoals bussen, vrachtwagens en kleinere busjes.

Li Auto – Chinese fabrikant, met de One als model dat ze op de markt brengen, een forse SUV. Er rijden al auto’s op de weg, de verkopen verlopen vrij goed. De One is echter een elektrische auto die een benzinemotor heeft als range extender. Het voelt als valsspelen om ze als volwaardig alternatief voor Tesla te zien om deze reden.

BYD – ongeveer hetzelfde verhaal, ook China, ook een model in de line-up dat gezien kan worden als plug-in hybride. Niet volledig elektrisch.

Canoo – over Cannoo hebben we getwijfeld. Ze bieden een soort van MPV aan die ook in pickup formatie kan worden afgenomen, maar richten zich ook op bestelbusjes. Nog niet zo groot, nog geen sales. Geruchten gaan over productie van hun auto’s door VDL Nedcar in Born of via een nieuw te bouwen fabriek in Nederland.

SAIC Motor – eigenaar van MG. De modellen EHS en ZS zijn al in Nederland op de weg te vinden. We zien SAIC Motor echter niet als Tesla concurrent, omdat ze nog veel andere auto’s op de markt hebben met een verbrandingsmotor.

Nikola – bouwen alleen vrachtwagens. Nu, ze doen een poging daartoe. Speciale vermelding, het aandeel heeft veel het nieuws gehaald omwille van fraude. Een vermakelijk voorbeeld daarvan is dat ze hun vrachtwagen van een kleine heuvel lieten afrollen om een video te maken van bewegend beeld van hun vrachtwagen om daarmee de progressie te tonen.

Electra Meccanica Vehicles Corp – fabrikant van de Mister Bean achtige driewieler Solo, de elektrische Porsche 356 replica Eroadster en nog een roadster, de Tofino. Deze laatste is al in 2017 aangekondigd en nog steeds in ontwikkeling. Koersverloop is erg grillig. Alternatief in startup fase is Elio Motors, welke ook zich met elektrische driewielers bezig houdt. Momenteel nog een pennystock, dus je moet van een flinke gok houden. Nog een ander maar vergelijkbaar bedrijf dat ook driewielers maakt is Arcimoto. Ze claimen een nieuw type voertuig te maken, de FUV. Geen Frank Underwood Vehicle, maar een Fun Utility Vehicle. Ons komt het over als een Carver meets Renault Twizy, meets death wish. Alledrie hebben deze fabrikanten een andere opvatting van automobiliteit dan Tesla en vallen om deze reden af.

Alternatieven, het serieuzere werk

Fisker

Bekend van de Karma, enige jaren geleden. Toen nog een EV met een ICE als range extender. Ongelooflijk mooi gelijnde sedan. Zijn tijd vooruit qua materiaalgebruik en duurzaamheid, maar het concept sloeg onvoldoende aan. Het bedrijf heeft na een aantal jaren een herstart gemaakt en heeft momenteel de Ocean (SUV), de EMotion (sedan), en de Alaska (pickup truck, weinig over bekend) in ontwikkeling. De auto met de beste papieren om in de nabije toekomst daadwerkelijk op de weg te verschijnen is de Ocean. Fisker heeft, na het beëindigen van de productie van de Karma, nog geen leveringen gedaan. Er zijn veel bestellingen binnengekomen van de Ocean maar er rijdt er nog geen enkele op de weg. Start van de productie staat gepland voor november 2022 in Oostenrijk door Magna Steyr in Oostenrijk. Mid augustus was er een flinke dip in de koers vanwege de uitgifte van convertible bonds. Op papier ziet Fisker er interessant uit, weet echter wel dat je nog even gaat moeten wachten op daadwerkelijk resultaat in verkoopaantallen, wat het moeilijk maakt voor investeerders er nu een waarde op te plakken. Hierdoor zal het tot aan de eerste leveringen nog erg sterk gaan reageren op elke vorm van nieuws en dus volatiel zijn.

Fisker Ocean

Nio

Een andere Fabrikant is Nio, uit Shanghai, China. Het goede nieuws is, Nio levert al (flink wat) auto’s af, ze zijn in het straatbeeld te vinden. Ze hebben een viertal modellen in hun gamma, waarvan een drietal SUV’s, en 1 sportsedan. Allen hebben ze erg veelbelovende specs tegen prima prijzen. Van de sportsedan durven wij zelfs te spreken van een aantrekkelijk design. Door het hoge potentieel wat in Nio wordt gezien hebben ze een hogere market capitalization dan zelfs BMW. Stof tot nadenken dus; zijn ze sterk overgewaardeerd, of gaan ze deze hoge verwachtingen allemaal inlossen? Het slechte nieuws is echter wel dat ze aardig wat verlies draaien, en dat al voor enige tijd. Dit hoeft an sich geen issue te zijn. Tesla heeft dit ook voor jaren gedaan, om nu winst te maken. Maar wel iets om continu in je achterhoofd te houden.

Nio ET7

Rivian

Rivian mikt op het wat duurdere segment, met prijzen in de Verenigde Staten die beginnen bij ongeveer 70.000 USD. Hun modellenreeks bestaat uit een pickup en een SUV. Wellicht hiermee onnodig te melden dat ze hun oorsprong in de VS vinden. De specs die ze hiervan beloven zijn om je vingers bij af te likken. Hun design is even wennen, maar wij worden er wel enthousiast van. Ze hebben nog geen auto op de weg gezet, maar wel al vele pre-orders ontvangen. Enkele grote investeerders die het benoemen waard zijn; Amazon, BlackRock, en Ford. Je kan echter nog geen aandelen Rivian kopen, ze gaan de markt op via de IPO route. Ben je te ongeduldig, en wil je de IPO niet afwachten, lees dan dit artikel om te kijken hoe je pre-IPO in kan stappen (let wel, dit is voornamelijk gericht op de VS, en kent een vrij hoog entry level).

Rivian R1S

Xpeng

Chinese fabrikant, biedt een mid size SUV aan en een sportief ogende sedan. Er rijden al auto’s van Xpeng op de weg, daarnaast tonen de sales een mooie groei. Ook Xpeng maakt nog verlies, onze bemerkingen zijn dan ook grofweg hetzelfde als bij Nio.

Xpeng P7

Lucid Group

Via een SPAC op de beursvloer gebracht. Gevestigd in de VS, met een hoop oud-Tesla mederwerkers in dienst. De bekendste hiervan is Lucid’s CEO en CTO Peter Rawlinson. Rawlinson was als vehicle engineer verantwoordelijk voor de Tesla Model S. De Lucid Air is een soortgelijk model, een sedan die zich richt op het hogere segment. Lucid belooft echter veel verder te gaan qua specs, actieradius op een volle accu, en voorziet een betere afwerking en gevoel van luxe dan Tesla met haar modellen doet. Naast de Air heeft Lucid een – je raadt het nooit – SUV in ontwikkeling, de Gravity. Er is nog geen enkele auto op de weg gezet, maar er is veel interesse gezien de hoeveelheid reserveringen voor de Air. Leveringen van de Air zijn gepland voor de tweede helft van 2021.

@beursblogger heeft sinds 14 januari 2021 positie in Lucid Group (toen nog Churchill Capital IV Corp).

Lucid Air

Lordstown Motors

Nog in redelijke start-up fase, terug te zien in de market capitalization. Ook weer gevestigd in de VS. Ze spreken over de Lordstown Endurance als pickup model, maar dit lijkt nog erg in een beta versie te verkeren. Lordstown kiest voor een zo eenvoudig mogelijke set-up, met 4 motoren in de wielen, om zo min mogelijk draaiende delen te hebben. Wat je vooral over Lordstown moet weten is dat het er nogal rommelt. Van cashproblemen, een justitieel onderzoek naar aanleiding van mogelijk valse berichten over het aantal reserveringen, tot een plots opstappende CEO en CFO. Lastig verhaal dus.

Lordstown Endurance

Conclusie

Ben je inmiddels helemaal om, geen Tesla meer voor je? Of doet dit je juist besluiten om een trouwe volgeling van de Muskiah te worden? Maar als je dan toch zo EV-adept bent, heb je dan eigenlijk wel gedacht aan wat al die EV’s nodig hebben? Stroom! Heb je al eens overwogen hoe je kan beleggen in de elektrische infrastructuur die er voor nodig is om al die accu-auto’s op te laden, en welke energiebedrijven de moeite waard zijn? We duiken hier graag een andere keer samen met je in.

Power grid Moskou

- - -

Disclaimer

Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.

Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.

Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.