En verlaagt daarbij ook nog eens het koersdoel.
Er is momenteel zo’n grote vraag naar elektrische voertuigen dat kopers onevenredig lang moeten wachten op de elektrische voertuigen die ze hebben besteld. Zelfs bij Tesla kan het aantal geproduceerde voertuigen het grote aantal bestellingen niet bijhouden. Maar de wind voor Tesla zou snel kunnen veranderen, meent een Tesla-enthousiasteling.
De elektrische auto- pionier Tesla vestigde in het derde kwartaal opnieuw een nieuw leveringsrecord. Maar marktanalisten en Tesla-investeerders waren teleurgesteld omdat de consensus was dat het bedrijf naar verwachting meer zou doen dan de 343.830 voertuigen die daadwerkelijk aan klanten werden overgedragen. Dat Tesla niet aan de hoge verwachtingen kon voldoen, had volgens het bedrijf onder meer te maken met productieonderbrekingen in de Tesla-fabriek in Shanghai als gevolg van de corona-lockdown en logistieke problemen. Naarmate de productievolumes blijven toenemen, wordt het tijdens de logistieke piekweken steeds moeilijker om voertuigtransportcapaciteit tegen redelijke kosten veilig te stellen, aldus Tesla.
Tesla-fan wordt sceptischer
Adam Jones, analist bij Morgan Stanley en een bewezen Tesla-fan, ziet deze ontwikkeling als reden genoeg om zijn optimistische houding ten opzichte van het Amerikaanse bedrijf in ieder geval te heroverwegen. Hij verlaagde zijn leveringsprognose voor het volledige jaar van 1,37 miljoen naar 1,31 miljoen voertuigen, en de expert verwacht nu ook een lagere output voor 2023.
“We zijn van mening dat factoren die ervoor hebben gezorgd dat de productie en verzending van Tesla in het derde kwartaal zwakker waren dan verwacht, zowel in het vierde kwartaal als in 2023 voor tegenwind kunnen zorgen”, zei een Tesla-investeerder op Twitter “We wilden rekening houden met een grotere foutenmarge in de toeleveringsketen, evenals met toenemende druk van valutategenwind, inflatie, opstartkosten en, in mindere mate, vernietiging van de vraag”, vervolgt Jonas.
Koersdoel verlaagd
De expert roept ook de vraag op of de vraag naar Tesla-voertuigen in de toekomst aanzienlijk zal afnemen. Hij denkt dat dit “zeer waarschijnlijk” is en benadrukte dat dit waarschijnlijk zal worden weerspiegeld in kortere wachttijden en prijsdalingen “aangezien zelfs EV-klanten de effecten van inflatiemoeheid/stakingen van kopers zouden kunnen voelen.”
Met dat in gedachten stelde Jonas ook zijn prijsdoel voor Tesla bij van $382 naar $350. In het bull case, dus in het best mogelijke geval, kan het aandeel naar zijn inschatting oplopen tot 500 dollar, in het ergste geval (bear case) is een crash tot 150 dollar denkbaar. Eerder had de analist een daling tot maximaal $167 voorspeld.
Via: finanzen.net
- - -
Disclaimer
Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.
Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.
Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.