Cathie Wood oneens met Twitter CEO over hyperinflatie

Volgens Wood komt er helemaal geen hyperinflatie.

Jack Dorsey

De CEO van Twitter, Jack Dorsey, heeft onlangs de inflatievrees aangewakkerd door te spreken over hyperinflatie die zelfs al begonnen zou zijn. Maar super belegger Cathie Wood is het hier niet mee eens. Ze reageert via Dorsey’s eigen platform op zijn eerdere bericht:

Onder hyperinflatie wordt over het algemeen verstaan een snelle en ongebreidelde prijsstijging die leidt tot maandelijkse inflatiepercentages van 50% of meer. En dat is wat Dorsey dus verwacht. Hij denkt dat eerst de VS aan de beurt is, en daarna de rest van de wereld zal volgen. Cathie Wood gelooft dus niet dat de situatie zo erg zal worden en dat het tot hyperinflatie zal leiden. Ze verwierp de zorgen van Dorsey in verschillende lange tweets en stelde dat er zelfs drie sterke deflatoire krachten zijn die de kortetermijninflatie zouden tegengaan.

Hoge inflatie zal afnemen

Zoals Wood in haar Tweets aangaf, vreesde ze zelf voor een scherpe stijging van de inflatie in de jaren 2008 tot 2009, toen de Amerikaanse Federal Reserve haar ‘Quantative Easing’ programma (uitleg) startte. Deze vrees is echter niet werkelijkheid geworden, aangezien de snelheid van de geldcirculatie is afgenomen en daarmee het inflatierisico is bekoeld. Ook nu zou de snelheid van de geldcirculatie volgens haar nog dalen.

Maar niet alleen de tragere geldcirculatie is voor Wood een indicator die hyperinflatie tegenspreekt, ze ziet ook nog drie factoren van deflatie die de inflatie zullen overwinnen. Deze wordt veroorzaakt door knelpunten in de toeleveringsketen die momenteel grote schade aanrichten in onze wereldeconomie. Twee van deze deflatoire krachten zijn langdurig en één cyclisch, aldus Wood.

Afkoelen

De meest invloedrijke kracht die een deflatoir effect heeft is volgens haar de ‘innovatie mogelijk gemaakt door technologische vooruitgang’, en dan met name kunstmatige intelligentie (AI). Volgens Wood zouden de AI-trainingskosten jaarlijks met 40% tot 70% dalen. Aangezien AI naar verwachting elke sector in de komende vijf tot tien jaar zal transformeren, zijn deze prijsdalingen ‘een recordbrekende deflatoire kracht’. ‘Als consumenten en bedrijven denken dat de prijzen in de toekomst zullen dalen, zullen ze wachten om goederen en diensten te kopen en zo de snelheid van de geldcirculatie te verminderen’, Tweette Wood.

‘Creatieve vernietiging’ is volgens Wood de tweede deflatoire kracht op lange termijn. Volgens haar hebben veel bedrijven na de laatste crises goede sier gemaakt door zich te richten op de korte termijn denkende aandeelhouders die niet wilden wachten op winst en dividend. Deze bedrijven hadden daarom ‘hun cash gebruikt om dividenden uit te keren en aandelen opnieuw in te kopen’, maar echter niet genoeg geïnvesteerd in innovatie, bekritiseerde Wood. Het resultaat is dat ze waarschijnlijk hun schulden zullen moeten aflossen door ‘steeds meer verouderde goederen met korting te verkopen’. Wellicht een ietwat dramatisch beeld, maar ook dat is deflatie, volgens Wood.

Cathie Wood ziet het oplossen van de knelpunten in de toeleveringsketen als een conjuncturele factor die de inflatie tegengaat, waarschijnlijk begin volgend jaar. Ze geeft echter toe dat dit het meest controversiële pubt is. Met veel bedrijven die tijdens de Corona crisis zijn gesloten en op het verkeerde been zijn gezet toen de consumptie tijdens de pandemie toenam, zouden veel bedrijven nog steeds moeite hebben om die achterstand in te halen. Daarmee zouden ze volgens Wood waarschijnlijk twee of drie keer zoveel hebben besteld als ze eigenlijk nodig zouden hebben. Na de kerstperiode zou er een overaanbod en dalende prijzen moeten zijn.

- - -

Disclaimer

Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.

Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.

Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.