Morgan Stanley: Ferrari betere EV fabrikant dan Tesla

Volgens de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley zou Ferrari betere elektrische voertuigen bouwen dan Tesla. Huh?

V12 – V8

We kennen Ferrari natuurlijk van jankende V12 en V8 motoren, waarbij de benzinetank er binnen no time volledig doorheen gedraaid wordt. Gierende banden. En een zonnebril. Maar ook Ferrari is een commercieel bedrijf. Waar het adagium van Enzo Ferrari altijd was om 1 auto minder te produceren dan je als bedrijf eigenlijk aan kan, is het nieuwe Ferrari een goed geoliede commerciële machine die vooral de kassa wil doen laten rinkelen. Er wordt veel geld verdient aan merchandising, maar na het succes van Porsche met haar Cayenne en Lamborghini met haar Urus gaat ook Ferrari aan de SUV, de Purosangue. Een volbloed, hoe ironisch. Maar daar stopt het dus niet. Ferrari ontkomt er ook niet aan, het gamma moet geëlektrificeerd worden.

Eerste stappen

Ferrari heeft natuurlijk al wel wat ervaring met elektromotoren. In de Formule 1, met het KERS systeem, maar ook op de weg. Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat de Ferrari LaFerrari werd geïntroduceerd, een hybride hypercar. De productie hiervan liep tot 2016, om in 2019 het stokje als topmodel over te dragen aan de SF90 Stradale, de eerste Plug-in Hybride van het merk uit Maranello.

SF90 Aperta, de cabrio versie van de SF90 Stradale

Sinds kort is er echter een tweede hybride model bijgekomen, de 296 GTB.

De volgende stap wordt echter een volledig elektrisch model.

Elektrische Ferrari

Morgan Stanley verwacht dat Ferrari tegen 2030 een groot deel van zijn investeringen, zo’n 13 miljard USD, zal steken in de ontwikkeling van elektrische voertuigen op batterijen (BEV’s). Morgan Stanley verwacht dat het nieuwe model in 2024 zal worden aangeboden voor om en nabij de 400.000 USD. Het model zou per 2025 op de markt verkrijgbaar moeten zijn. Forbes meldt, dat de vorig jaar ingediende patenten aangeven dat Ferrari’s eerste EV een tweezitter is waarin elk wiel wordt aangedreven door een eigen elektromotor. Dit concept doet denken aan wat Lotus voorzien heeft voor haar bloedmooie Evija.

Lotus Evija, naar eigen smaak samengesteld in de Lotus configurator

Sterk merk, sterke cijfers

Dat Ferrari een sterk merk is staat buiten kijf. Onlangs presteerde het haar Q3 cijfers en verhoogde het ook nog eens de jaarprognose.

In Q3 leverde Ferrari bijna 20% meer auto’s af dan in hetzelfde kwartaal van het jaar ervoor. De omzet werd met bijna een vijfde verhoogd tot 1,05 miljard euro. Het aangepaste bedrijfsresultaat steeg met ruim 20% naar 270 miljoen euro, meer dan analisten vooraf hadden verwacht. Onderaan de streep verdiende Ferrari in het derde kwartaal van 2021 207 miljoen euro. In hetzelfde kwartaal van vorig jaar was dat 171 miljoen euro.

Na dit sterke kwartaal heeft Ferrari ook meer vertrouwen in het volledige jaar. De EBIT zal naar verwachting op rond de 1,05 miljard euro uitkomen, waar men vooraf 0,97 tot 1,02 miljard euro verwachtte. Dit zou met name te danken zijn aan onder andere de SF90, de Monza SP1, en de Monza SP2, modellen met een hogere marge.

Morgan Stanley

Ja, nu komt het. Je hebt jezelf door allerlei automobiele lekkernij moeten lezen om tot de kern van dit verhaal te komen.

Morgan Stanley erkent de goede cijfers, de prognoses, en ziet een rooskleurig beeld voor Ferrari in de toekomst. De stappen die het merk, bij uitstek geliefd door de hardcore petrolhead, maakt op het gebied van elektrificering de komende jaren worden gezien als zeer veelbelovend.

Om de transitie naar een bedrijf met lage uitstoot te maken wil Ferrari hoog technologische partnerschappen aangaan, aldus CEO Benedetto Vigna.

De Ferrari CEO maakt zich dan ook geen zorgen over de capaciteiten van Ferrari om over te schakelen naar technologieën die veel investeringen vragen. ‘Ik zou zeggen dat de oplossing is om partnerschappen aan te gaan’, zo citeert Reuters Vigna. Ferrari is volgens hem relatief klein, maar heeft een sterk merk. ‘Ik denk dat het belangrijk is om de partnerschappen op zijn best te gebruiken. Het is belangrijk dat je de gebieden kiest waarin je wilt uitblinken’, zegt Vigna. En volgens Reuters ziet hij zichzelf in een positie om ervaringen in te brengen die hij heeft kunnen opdoen bij een van zijn vorige werkgevers, het Zwitserse technologiebedrijf STMicroelectronics.

Volgens Reuters zouden zich dan nieuwe samenwerkingsverbanden kunnen ontwikkelen naar het model van de bestaande connectie met het Britse Yasa. Dit is nu onderdeel van Daimler en levert Ferrari elektrische aandrijfsystemen voor de eerder genoemde SF90 Stradale en de 296 GTB.

Volgens Morgan Stanley zal Ferrari met deze strategie het voortouw nemen op het gebied van innovatie, en de concurrentie stimuleren om haar voorbeeld te volgen. Het zal een nieuwe benchmark zetten en daarmee Tesla voorbij streven als ultieme EV fabrikant.

- - -

Disclaimer

Beursblog.nl geeft geen beleggingsadvies, we proberen je te voorzien van nieuws, nieuwsoverzichten, blogs, columns, en uitleg. Dit om je handvatten en inzichten te geven om zelf de beslissingen te nemen die het beste bij jouw financiële situatie passen.

Gedetailleerde uitleg over hoe je onze berichtgeving dient te interpreteren vind je hier.

Meer informatie over wie we zijn, wat we doen, vind je hier.